logo F1online.sk

Pokúsil sa Alonso vybrzdiť Russella? Španiel si ho vraj nevšímal, telemetria naznačuje niečo iné

Nehoda Georgea Russella
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala24. 3. 2024

Záver Veľkej ceny Austrálie poznačil súboj Fernanda Alonsa s Georgeom Russellom, z ktorého sa zrodila aj hrozivo vyzerajúca nehoda. Na prvý pohľad sa zdalo, že George Russell si za vypadnutie mohol sám, no pri podrobnejšom skúmaní padá tieň podozrenia aj na samotného Alonsa. Komisári budú skúmať, či sa nepokúsil svojho súpera vybrzdiť.

K incidentu došlo v šiestej zákrute. Tá bola pre obranu Fernanda Alonsa kľúčová, keďže práve po nej nasleduje dlhá DRS zóna. Španiel si musel v každom kole dôsledne pripraviť svoju obranu, aby dal Mercedesu na čerstvejších pneumatikách čo najmenšiu šancu na predbiehací manéver.

V osudnom kole sa však George Russell neudržal na trati. V nájazde do šiestej zákruty sa dostal príliš blízko difúzora Fernanda Alonsa, stratil prítlak na prednej náprave, a keď mu monopost ustrelil, bol už len pasažierom. Na prvý pohľad nebolo jasné, prečo sa komisári rozhodli vyšetrovať práve tento incident.

Dostupné dáta z telemetrie však ukazujú na Fernanda Alonsa ako na hlavného podozrivého. Španiel mal v tomto úseku neštandardne brzdiť hneď dvakrát, čo mohol byť pokus o vybrzdenie pilota Mercedesu. Keďže nič také nečakal, mohol v panike šliapnuť na brzdu a tým spôsobiť nehodu. Treba podotknúť, že Alonso bol v zákrute o 35 km/h pomalší ako v predchádzajúcom kole.

Fernando Alonso v zóne pre novinárov obhajoval svoju jazdu tým, že ani poriadne nesledoval, čo sa dialo za ním. “Samozrejme, ja som sa koncentroval na to, čo sa deje predo mnou, nie za mnou,” poškriabal sa po nose skúsený Španiel, ktorému azda len málokto uverí, že si Russella za sebou nevšímal.

Pilot Aston Martinu pokračoval vo svojej obrane: “Posledných pätnásť kôl som mal nejaké problémy, týkalo sa to batérie. Na konci pretekov som sa trochu trápil. Nemôžem sa koncentrovať na monoposty za mnou. Podľa všetkého je však v poriadku. Keď som zbadal jeho auto, robil som si starosti.”

Reportérka Sky Sports sa predsa len ešte pristavila pri Georgeovi Russellovi a otázke, či si ho všímal, alebo sa skutočne koncentroval len na trať pred sebou. “Vedel som, že sa blíži. Už päť alebo šesť kôl bol v dosahu DRS,” pripustil. “Bolo to veľmi tesné, no ako som povedal, ja som jazdil kvalifikačné kolá a snažil som sa byť čo najrýchlejší.”

“Neboli to ľahké preteky, celkovo to nebol jednoduchý víkend po stránke rýchlosti. Dnes sme mali šťastie so stratégiou, s Lewisovým vypadnutím a safety carom, ale nemôžeme skrývať, že sme mali problémy s tempom,” odklonil sa od témy Alonso.

Komisári teraz budú skúmať, prečo sa Fernando Alonso zachoval na brzdách inak, a ten bude musieť všetko vysvetliť. V tomto smere mu môžu pomôcť prípadné dôkazy o problémoch s plynovým pedálom. Od nehody až po šachovnicovú vlajku sa totiž v Alonsovej vysielačke spomínali aj tie.

“Skontrolujte plynový pedál,” odkazoval svojmu inžinierovi a vysvetľoval mu, že sa pod ním zrejme niečo zaseklo a nedarí sa mu ho naplno stlačiť. “Musím tlačiť celou svojou silou.” Táto slovná výmena vo vysielačke a ani potenciálne problémy s plynovým pedálom nevysvetľujú, prečo Alonso v šiestej zákrute dvakrát zatlačil na pedál brzdový.

Na verdikt FIA čakáme.