Súperi si vraj delia Red Bull: Wolff víta Marka s Verstappenom, Ferrari obvoláva Neweyho ľudí
Ani konkurencii Red Bullu vo Formule 1 neušlo, že v tábore červených býkov to vrie. Nepokoj sa snažia využiť rôznymi spôsobmi. Niektorí len pomaly prilievajú olej do ohňa, iní sa snažia zabiť dve muchy jednou ranou: Oslabiť Red Bull a svoju stajňu posilniť. V tomto smere začínajú robiť prvé kroky zástupcovia Mercedesu a Ferrari, ozýva sa z padoku.
Čo sa to vlastne deje v Red Bulle? V centre diania je sťažnosť zamestnankyne Red Bullu na Christiana Hornera, no s najväčšou pravdepodobnosťou nejde len o ňu. V samotnom tíme červených býkov sú očividne rôzne záujmové skupiny, ktoré sa snažia využiť situáciu na dosiahnutie svojich cieľov, nech už sú akékoľvek.
“Ukazuje sa, že sa ide do toho s maximálnou razanciou. Toto je bitka, v ktorej sa bojuje s vystrčenými lakťami. Rozmohol sa tu totálny boj o moc, je veľmi veľký a ďaleko presahuje hranice padoku,” vyjadril sa expert ORF a bývalý pretekár Alex Wurz počas priameho prenosu.
Wurz svojimi slovami zrejme naráža na potenciálnu reštrukturalizáciu Red Bullu, o ktorú sa majú zaujímať thajskí majitelia Júvitjovci. Novinár Joe Saward vo svojom blogu z Bahrajnu prezradil, že v padoku sa už istý čas špekuluje o veľkej zmene. Spoločnosť Red Bull Technology Group by sa mala osamostatniť od zvyšku Red Bullu GmbH a stať sa samostatnou automobilovou značkou s Hornerom ako akcionárom na čele.
Je pochopiteľné, ak sa to jeho (bývalým) spojencom v tíme nepáči, no využili by situáciu a sťažnosť jeho asistentky, aby sa ho zbavili? Ak áno, zatiaľ im to nevyšlo. Vyšetrovanie sa skončilo s výsledkom “nevinný”. Christian Horner je zrazu na koni a môže sa pokúsiť zbaviť kráľovrahov.
Medzi nimi by mohol byť aj Helmut Marko, ktorému hrozí suspendácia a jeho odchod z Red Bullu sa už nedá vôbec vylúčiť. Max Verstappen sa postavil za otca akadémie Red Bullu a naznačil, že ak odíde alebo bude vyprevadený, aj on bude uvažovať o svojej budúcnosti.
Ford zatiaľ tlačí na to, aby Red Bull vyšiel s pravdou von a prezradil detaily vyšetrovania Christiana Hornera. Toho sa zatiaľ nedočkal. Podľa jednej zo špekulácií vraj uvažuje o všetkých svojich možnostiach vrátane rozviazania spolupráce s červenými býkmi.
Najnovšie sa dokonca ozvala aj Honda. Súčasný motorový partner Red Bullu takisto žiada o objasnenie situácie. Helmut Marko v rozhovore pre ORF uviedol, že japonská automobilka “chce jasné prehlásenie ohľadom toho, čo sa skutočne stalo”.
Akákoľvek žiadosť sa však od Red Bullu a Hornera odráža ako od mantinela. A podľa všetkého šéfa Red Bullu príliš nezastrašujú ani hrozby jednotlivých osobností, že z tímu odídu.
“On si skutočne myslí, že môže vyhrať aj bez Verstappena, Neweyho a Ford, pretože podľa neho on je architektom úspechu,” cituje zdroj z prostredia Red Bullu nemecký Auto Motor und Sport.
Podeľ a panuj!
Kde sa dvaja bijú, tretí a štvrtý víťazia. V piatok sa v Saudskej Arábii už viac-menej otvorene hovorilo o tom, že zálusk na Maxa Verstappena si robí Mercedes, ale svoj kus z koláča Red Bullu si už vyhliadli aj vo Ferrari. Motto konkurencie je jasné: Podeľ (si Red Bull) a panuj!
Podľa informácií talianskej tlače, menovite La Gazzetta dello Sport, už Ferrari začalo obvolávať ľudí z technického oddelenia Red Bullu. Vyhliadnutú má trojicu dôležitých inžinierov.
“Podľa pretrvávajúcich a čoraz hlasnejších špekulácií Scuderia zintenzívnila kontakt s niektorými členmi technického oddelenia majstrovského tímu,” píše La Gazzetta. “Konkrétne ide o ‘útok na magický kruh’ technikov, ktorí pracujú s technickým riaditeľom Pierreom Wachém, pravou rukou Adriana Neweyho.”
Aj keď sa vo februári špekulovalo, že Pierre Waché by mohol prestúpiť do Ferrari — Frédéric Vasseur je krajan a zároveň jeho dobrý priateľ —, jeho meno zatiaľ taliansky zdroj nespomína. “Ide o najmenej tri osoby, ktoré zastávajú dôležité posty z inžinierskeho pohľadu a určujú vývojový smer monopostu.”
Ferrari by údajne chcelo profitovať z ich znalostí už v sezóne 2025. Na to však potrebuje, aby do Maranella prišli najneskôr na jeseň tohto roka, čo však nebude jednoduché. Všetci kľúčoví zamestnanci musia pred odchodom ku konkurencii stráviť niekoľko mesiacov, spravidla šesť, na nútenej dovolenke. Osobnosti Neweyho a Wachého kalibru určite ešte oveľa dlhšie.
Scuderia práve z tohto dôvodu ešte nesiaha priamo po Pierreovi Wachém či Adrianovi Neweym, vyplýva zo správ talianskych médií. Prípadný príchod nižšie postavených, no stále dôležitých inžinierov Red Bullu, by mohol predstavovať akýsi “predvoj” a pripraviť pôdu pred angažovaním skutočne veľkých mien. Jedno z týchto mien by malo vo Ferrari začať pracovať už v lete: Frédéricovi Vasseurovi sa podarilo zlákať Loïca Serru z Mercedesu.
Mercedes striehne na ešte väčšie mená
Toto Wolff sa obratne snaží využiť zmätok v Red Bulle a Maxovi Verstappenovi cez médiá odkazuje, že by ho chcel mať vo svojej stajni. “Na roky 2025 a 2026 máme jeden voľný kokpit,” pripomenul v interview s reportérmi ORF.
Šéf Mercedesu nesmie zabudnúť na to, že v juniorke má Andreu Kimiho Antonelliho, ktorý sa čoskoro bude hlásiť do Formuly 1. Podľa portálu formel1.de sa však tento problém dá vyriešiť. So svojím bývalým kolegom Jamesom Vowlesom, dnes šéfom Williamsu, vraj spečatil dohodu: Ak bude Max Verstappen jazdiť v Mercedese, Antonelli bude mať otvorené dvere vo Williamse.
“Max bude jazdiť tam, kde nájde najrýchlejšie auto, a to auto má dnes Red Bull,” pripomenul vzápätí Wolff. Dnes má najrýchlejšie auto Red Bull, no bude to platiť aj v roku 2026? A bude najrýchlejšie auto Verstappenovi prednejšie ako Helmut Marko či Adrian Newey?
Za zmienku tiež stojí fakt, že Holanďan v piatok niekoľkokrát označil Helmuta Marka za človeka, ktorý spolu s Dietrichom Mateschitzom vybudoval Red Bull, no Christiana Hornera v tejto súvislosti opomínal.
Verstappen sa pokúsil o neutrálnu odpoveď po otázke, či jeho budúcnosť v tíme závisí od zotrvania nielen Helmuta Marka, ale aj Christiana Hornera, no je jasné, kto má uňho prioritu. “Áno, ale teraz je, samozrejme, najdôležitejšie, aby zostal na palube Helmut.”
Šéf Mercedesu nepopiera, že sa už zhováral aj s Josom Verstappenom, ktorý takýto vývoj v Red Bulle nepriamo naznačoval. “Bavíme sa už desať rokov, odkedy Max prišiel do Formuly 1. S Josom a Maxom mám dobrý vzťah. To však neznamená, že z profesionálneho hľadiska sa v krátkodobom horizonte dočkáme nejakej zmeny,” pribrzdil Wolff.
Okrem Maxa Verstappena však Toto Wolff víta aj ďalšiu dôležitú osobnosť z Red Bullu. S potmehúdskym úsmevom posiela ponuku športovému poradcovi a svojmu odvekému nepriateľovi, ktorý by vraj mohol v Mercedese pôsobiť na rovnakej pozícii, ako kedysi Niki Lauda.
“Chýba nám náš starý talizman. Tak by sme mohli použiť Helmuta! Testom veku by prešiel. Nemá síce červenú šiltovku, ale môže prísť k nám,” huncútsky sa líška Helmutovi Markovi, ktorého počas rozhovoru vychválil, ako azda ešte nikdy; vraj ide o najlepšieho rakúskeho jazdca všetkých čias, legendu Formuly 1 a jeho obľúbeného nepriateľa.
“Helmut bol — alebo je — naším obľúbeným súperom, no je to skutočný pretekár. Ak ich tím príde o Helmuta, určite to bude veľká strata pre celý Red Bull,” doplnil tretinový majiteľ Mercedesu.