logo F1online.sk

Williams má konečne volant s displejom. Ten si však v Bahrajne robil, čo chcel

Logan Sargeant
© X/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2024

Úvod sezóny býva obdobím nečakaných technických problémov. Aj keď pravidlá neprešli zmenami, tieto monoposty sú v skutočnosti úplne nové a zvlášť u menších tímov sa očakávajú problémy so spoľahlivosťou. Tie v Bahrajne neobišli tím Williams, ktorý sa nedávno svetu popýšil novým volantom. Ten však na prvých pretekoch spôsobil problémy obom pilotom.

Logan Sargeant už tak trochu vie, ako sa cítil Lewis Hamilton na Veľkej cene Azerbajdžanu v roku 2021. Sedemnásobný šampión vtedy omylom stlačil tlačidlo na zadnej strane volantu, čím presunul brzdný balans takmer výhradne na prednú nápravu a výsledok máme mnohí stále v čerstvej pamäti. Pilot Williamsu zažil v Bahrajne niečo podobné, len on nič nestlačil omylom. Jeho úplne nový volant sa rozhodol, že pošle brzdný balans úplne dopredu.

Výsledok sme videli v priamom prenose, Sargeant zablokoval svoje pneumatiky a skončil vo výbehovej zóne. Logan si myslel, že preteky sa preňho skončili, ale tím mu v boxoch vymenil volant a aj keď s veľkou stratou, nakoniec prešiel popod šachovnicovú vlajku.

„V prípade Logana došlo bez povelu pilota k presunu brzdného balansu úplne dopredu, čo bol dôvod, prečo skončil mimo trate,“ vysvetlil šéf Williamsu James Vowles. „Brzdný balans nebol ani zďaleka nastavený tak, ako mal.“

Trúfneme si povedať, že Loganovi Sargeantovi sa niečo také stalo prvýkrát v kariére. Americký mladík zostal poriadne zaskočený, že mu vlastné auto mení nastavenia samé od seba. „Robilo to veci samo od seba bez toho, aby som to chcel. Vôbec tomu nerozumiem.“

„V posledných pár dňoch sme mali nejaké elektronické problémy, v kvalifikácii a potom v pretekoch. Musíme nájsť jadro problému. Mysleli sme si, že sme to vyriešili, ale očividne sa to opäť stalo. Po výmene volantu sa to už neopakovalo,“ povedal Sargeant.

Problémy mal aj Albon

Úspešný večer nemá za sebou ani jeho tímový kolega Alex Albon. Ten mal podobne ako továrenský Mercedes problém s prehriatym motorom – u McLarenu a Aston Martinu sa vraj komplikácie neobjavili. Aj rodáka z Londýna pritom hneval volant, ktorý upozorňoval na prehrievanie tak agresívne, že z displeja mizli ďalšie dôležité informácie, ktoré potreboval pri pilotovaní monopostu. Problém to bol hlavne z toho dôvodu, že inžinier od neho požadoval úpravu nastavenia, ktorú však jednoducho nemohol vykonať.

Albon nakoniec skončil pätnásty, ale Vowles je presvedčený, že v prípade čistých pretekov by viedol naháňačku piatich najlepších tímov. „Viem, že máme oveľa rýchlejšie auto. Jedno šťastie – a takto by som nemal hovoriť –, že naši priami súperi tiež nebodovali. Naše preteky skompromitovali okolnosti.“

„Bolo tam veľa vecí, ktoré jednoducho neboli na správnom mieste. V prvom rade sme sa od druhého kola trápili s prehriatym motorom. To je nezvyčajné. Často môžete mať problémy s teplotou motora, ale obvykle sa prejavia o niečo neskôr. Musíme tomu prísť na koreň, pretože nás to pripravilo o veľa,“ skonštatoval Vowles.

„Nemohli ste vidieť, čoho sme boli schopní. Myslím si, že pole je veľmi vyrovnané. Podľa mňa sme mali potenciál na jedenáste miesto, nie však zabodovať, aby sme si rozumeli. Máme čo robiť, aby sme sa dostali na body,“ dodal Vowles.

Samotný Albon priznal, že vzhľadom na problémy je ťažké posúdiť tempo jeho monopostu. „Myslím si, že prvý stint je jediný, z ktorého sa dá aspoň niečo vyvodzovať. V tejto fáze sme pritom ukázali celkom dobré tempo. Mal som pocit, že by som si ho mohol natiahnuť a ísť do boxov neskôr. V závere som sa ocitol v čistom vzduchu, ale inak som jazdil tak o sekundu pomalšie, ako som mal,“ zhodnotil svoje prvé preteky v sezóne Albon.

Súvisiace články