logo F1online.sk

Marko o nových bočniciach: Newey by najradšej postavil auto bez chladičov

Bočnice Red Bullu RB20
© F1TV/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala21. 2. 2024

Predsezónne testy sa začali a na trať v Bahrajne vyrazilo desať monopostov. Jeden z nich konkurencia a novinári sledujú veľmi pozorne. Red Bull totiž ukázal, ako budú vyzerať jeho bočnice na prvých súťažných víkendoch tohto roka, no Helmut Marko prezradil aj niečo viac.

Zdá sa, že monopost RB20 bude opäť udávať tempo. Svoju dominanciu si však chce udržať veľmi odvážnym krokom, a síce nasadením bočníc, ktoré sa vraj už od Veľkej ceny Japonska majú vizuálne výrazne priblížiť bezbočnicovému konceptu z dielne Mercedesu.

Na trati v Bahrajne sme zatiaľ videli riešenie, ktoré by sme mali vidieť aj na prvých troch veľkých cenách. Už aj tieto bočnice sú však nesmierne zaujímavé. Chladiace otvory totiž pri pohľade spredu pripomínajú skôr poštovú schránku ako nasávanie monopostu F1. Okrem toho si v tomto priestore môžeme všimnúť aj úzky, vertikálne orientovaný otvor.

Na čo slúži? Podobnú šachtu sme mohli vidieť aj na monoposte Ferrari. Španielsky novinár a odborník na techniku F1 Albert Fabrega uvažuje, či tento otvor nemá za úlohu pomôcť s upokojením prúdenia vzduchu okolo bočníc.

F1TV/Screenshot

To všetko sa však časom môže zmeniť a pravdepodobne sa aj zmení. Športový poradca červených býkov totiž potvrdil zákulisné informácie Autosportu, že Red Bull sa vydáva podobným smerom ako Mercedes v posledných sezónach. “Nie je to len evolúcia, je to taká malá revolúcia,” uviedol Helmut Marko pre ServusTV.

V Red Bulle sú však opatrní a čakajú na to, čo im povedia dáta z trate. “Aj ich presvedčili dáta konceptu bez bočníc, ale v praxi to vôbec nefungovalo. Teraz na predsezónnych testoch uvidíme, či dokážeme úspešne implementovať toto riešenie, alebo riešenie, ktoré bude veľmi podobné.”

Mercedes to nemyslel vôbec zle, aspoň teoreticky by mal jeho koncept znížiť aerodynamický odpor auta. Ide Red Bullu o to? Marko sa usmial: “Adrian Newey by zakaždým radšej staval auto bez chladičov. Samozrejme, chlapci z motorového oddelenia na nič také nemôžu pristúpiť, to je logické. U nás to však nebude také extrémne, ale zamýšľame to v podobnom duchu.”

Celé technické oddelenie si zaslúži pochvalu. “Je to viac ako len evolúcia, pripravili sme malú revolúciu. Je to základ monopostu, ktorý nasadíme v roku 2024. Na simuláciách a vo veternom tuneli všetko veľmi dobre fungovalo.”

Sú ostatné tímy o krok pozadu, keď kopírujú minuloročný Red Bull? “Možno stvorili monopost, ktorý nie je zrovna najmodernejší.”