Veľká cena Chicaga? Zástupcovia mesta vidia prekážky, ale preteky neodmietli
Po spečatení dohody s Madridom sa každý náznak o usporiadaní veľkej ceny na mestskom okruhu stretáva s veľkou nevôľou. Len krátko po uzavretí dohody so španielskym hlavným mestom zarezonovala správa, že Formula 1 si zaregistrovala ochrannú známku „Veľká cena Chicaga“ a tiež niekoľko ďalších, ktoré avizujú prítomnosť najvyššej motoristickej triedy v treťom najľudnatejšom meste Spojených štátov amerických.
Po prevzatí Formuly 1 americkou spoločnosťou Liberty Media v roku 2017 zažíva tento šport v USA obrovský boom. Pritom ešte len v roku 2013 sa F1 vrátila na americkú pôdu. Krásny Okruh Amerík v Austine si však rýchlo získal srdcia fanúšikov. Nasledovalo Drive to Survive na Netflixe a dopyt po Formule 1 v Amerike len rástol.
V roku 2022 pribudla Veľká cena Miami a v roku 2023 Veľká cena Las Vegas. Amerika je zjavne dosť veľká, aby sa Liberty Media nebála aj štvrtých pretekov na americkej pôde, keď si na patentovom úrade nechala zaregistrovať známku s názvom „Veľká cena Chicaga“. Možno trochu paradoxne to vyvolalo nevôľu. „Ďalšia mestská trať?“ pýtali sa oprávnene fanúšikovia.
V Chicagu sa v roku 2023 konali vôbec prvé preteky na mestskom okruhu v histórii seriálu NASCAR. Táto trať by však bola pre potreby Formuly 1 takmer nepoužiteľná, keďže požiadavky najvyššej motoristickej triedy a FIA sú ďaleko prísnejšie. Radný druhého obvodu Brian Hopkins, ktorý sa nachádza severne od trate NASCAR, však pre Chicago Sun-Times naznačil, že niečo málo o Formule 1 predsa len vie.
„Bolo mi povedané, že F1 zvyčajne vyžaduje minimálne desaťročnú zmluvu. Rokovania s mestom sa v takom prípade zdajú neuskutočniteľné. Rozhovory s mestom sa ďalej nedostali,“ povedal Hopkins skepticky, ale aj tak zjavne naznačil, že nejaké rozhovory prebehli. „F1 a kancelária starostu Brandona Johnsona na žiadosti o vyjadrenie bezprostredne neodpovedali,“ dodal jedným dychom Chicago Sun-Times.
Perspektíva druhého veľkého motoristického podujatia v Chicagu bola pre Hopkinsa a ďalších radných v centre mesta prekvapením. Ako ukázali prieskumy o prvých pouličných pretekoch NASCAR, obyvatelia nie sú jednotní v tom, či si želajú návrat pretekov.
Problém je aj samotná zmluva s NASCAR. Zástupcovia mesta si totiž nevedia predstaviť, že by si Chicago mohlo dovoliť organizovanie dvoch pouličných pretekov v jednom roku. „Muselo by to byť jedno alebo druhé,“ povedal radný Brendan Reilly.
NASCAR však podpísal s Chicagom len trojročný kontrakt, takže v roku 2026 by mohlo byť pole voľné pre Formulu 1. To sa zdá akurát, keď si uvedomíme, že v tom roku sa budú konať aj prvé preteky v Madride. „Práce, ktoré sme vykonali pre potreby NASCAR, ako zváranie poklopov a vyrovnávanie výmoľov, nebudú stačiť pre Formulu 1. Bude to zložitejšie a tým pádom aj drahšie,“ zamýšľa sa Hopkins, ktorého znalosti o F1 zjavne presahujú znalosti priemerného Američana.
Je zrejmé, že požiadavky F1 a NASCAR sa nedajú ani porovnať. Rozdiely sú obrovské. Trať, ktorú mesto vytvorilo pre NASCAR bude pre potreby Formuly 1 absolútne nedostačujúca a preteky by sa museli usporiadať inde. Záležitosť však celkom očividne zostala otvorená a zástupcovia mesta, ktorí boli ochotní sa vyjadriť pre médiá, možnosť usporiadať Veľkú cenu Chicaga rozhodne nezavrhli.