Mercedes a Red Bull presadili zmenu, ktorou uškodili Ferrari, píšu v Taliansku
Nová sezóna je za rohom a prípravy vrcholia. Kalendár sa rozširuje a zimná prestávka skracuje, takže aj keď to bude znieť na prvý pohľad trochu zvláštne, formulové prázdniny sa nám prehupli do druhej polovice. Ročník 2024 bude v mnohom odlišný než ten predchádzajúci a jedno z mála skloňovaných špecifík sa týka životnosti a spoľahlivosti pohonných jednotiek.
V apríli 2023 došlo k nenápadnej, ale pomerne kontroverznej, zmene pravidiel, keď FIA zvýšila maximálny povolený počet komponentov pohonnej jednotky na jednu sezónu. Keďže ročník 2022 bol priam prehliadkou trestov a penalizácií, riadiaci orgán jednorazovo schválil navýšenie najvyššieho počtu komponentov pohonnej jednotky na sezónu. Miesto troch motorov, turbodúchadiel, MGU-K a MGU-H mohli piloti a ich tímy nasadiť až štyri.
V tomto roku sa však vrátime k číslu tri, čo výrazne zvýši požiadavky na výdrž a spoľahlivosť motorov. S kalendárom pozostávajúcim z 24 veľkých cien miesto 22 to znamená, že jeden spaľovací motor bude musieť vydržať asi 7500 kilometrov, kým vlani to bolo „len“ 6000. Táto skutočnosť vyvolala v Taliansku vlnu dohadov. Na Apeninskom polostrove počas zimných mesiacov radi špekulujú. Obvykle chrlia superlatívy na vývoj Ferrari, ale s týmito predpokladmi sa „trafili“ naposledy ešte niekedy v roku 2008.
Nikomu nejdú zimné špekulácie lepšie než talianskej edícii portálu Motorsport.com a jeho reportér Franco Nugnes tvrdí, že spomínaná zmena Ferrari práve nepomôže. „Nebola to FIA, ktorá chcela zaviesť zmenu a povoliť len tri motory na celú sezónu s 24 veľkými cenami. Boli to Honda a Mercedes, ktorí to presadili, keďže sú presvedčení, že tým Scuderiu dostanú do ťažkostí,“ píše Motorsport.com.
Pre úplnosť treba dodať, že o návrate k trom motorom na sezónu sa nehlasovalo. Komisia F1 o tom očividne nerokovala. Vlani bola schválená jednorazová zmena, takže pokles zo štyroch na tri motory na sezónu vlastne ani nemusíme považovať za nové pravidlo, keďže to bolo schválené už pred tromi rokmi.
V Taliansku tvrdia, že nové motory Ferrari sú dimenzované na šesťtisíc kilometrov bez ohľadu na pravidlá. V Maranelle si skrátka spočítali, že aj s jednou penalizáciou je to lepšie rozhodnutie z dlhodobého hľadiska.
„Podľa špekulácií sa Honda a Mercedes rozhodli znížiť počet motorov na tri, zrejme s vedomím, že by mohli Ferrari a Renault dostať do problémov so spoľahlivosťou. Motor 066/10 sa zmenou hybridného systému ukázal od polovice sezóny ako konkurencieschopný a účinný. Inžinierom sa podarilo obmedziť stratu výkonu na konci životného cyklu, ktorá bola charakteristická v minulých rokoch,“ píšu v Taliansku.
Jeden motor tak bude musieť vydržať minimálne osem veľkých cien, čo je najviac v histórii. Podľa Motorsport.com je za touto zmenou dokonca snaha spomaliť vývoj Ferrari pre rok 2026. Rovnaký zdroj však dodáva, že podľa ich informácií sa pre Scuderiu nič nemení. Inžinieri vyvinuli motory so životnosťou šesťtisíc kilometrov a Ferrari v istom bode novej sezóny radšej akceptuje trest, ako by malo znižovať výkon a tým zvyšovať životnosť svojich motorov.