logo F1online.sk

Radi si s Andrettim opäť pohovoríme, odkazujú z Alpinu

Andretti, ilustračné
© X/Andretti Formula E
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 12. 2023

Michael Andretti mal neskromnú ambíciu vstúpiť do Formuly 1 v roku 2024. Tento cieľ sa mu splniť nepodarí. Americký biznismen má sen vytvoriť čisto americký továrenský tím, ale General Motors nebude schopné postaviť vlastný motor veľmi skoro, takže čo bude Michael robiť, keď sa mu podarí vstúpiť do Formuly 1 pred svojím kľúčovým partnerom? Pôvodne mal predrokované motory Renault, ale táto dohoda už nie je aktuálna.

V skutočnosti ide o veľmi zaujímavú otázku. Andrettiovci mali pôvodne uzavretú predbežnú dohodu s francúzskym Renaultom, ale ako sa neskôr ukázalo, tá platila len v prípade, že nový tím vstúpi do Formuly 1 v roku 2024. Michael však chce pretekať už v sezóne 2025, takže čo Andretti urobí, ak sa na rošt dostane pred General Motors?

Renault sa núka ako jednoznačná voľba. Pravidlá hovoria, že ak sa tím nedohodne so žiadnym zo súčasných dodávateľov, spojí sa s tým, ktorý má na rošte najmenej zákazníkov. V tomto prípade by to bol Renault, ktorý je otvorený spolupráci, keďže prudko dopláca na nedostatok kilometrov. Kým Mercedes má na trati naraz osem motorov a Ferrari šesť, francúzska automobilka len dva.

Podľa dočasného šéfa stajne z Enstone Bruna Famina by Alpine rád nadviazal na dohodu s Andrettim. „Hovoríme s Andrettim a s General Motors a veľmi radi budeme pokračovať v rozhovoroch,“ uviedol bývalý šéf motorového oddelenia Renaultu, ktorého cituje Motorsport.com.

„Keď dostanú zelenú a získajú miesto na rošte, radi budeme v rozhovoroch pokračovať. Zatiaľ sme trochu v pohotovostnom režime a nie kvôli nám, ale pre proces, ktorý sa naťahuje oveľa, oveľa, oveľa dlhšie, ako sa očakávalo,“ hovorí Famin, z ktorého je cítiť trochu netrpezlivosť.

„FIA potrebovala na odpoveď oveľa viac času, ako povedala na začiatku. Teraz dostala loptičku na svoju stranu Formula 1. Ak budú mať vstup, radi budeme diskutovať o dohode s Andrettim,“ hovorí dočasný šéf Alpinu.

Francúzsky inžinier následne vysvetlil, ako to v skutočnosti bolo s predbežnou dohodou, o ktorej vypršaní pred časom hovoril on sám. „Naposledy som povedal, že sme mali predbežnú zmluvu, ktorá už vypršala. Fakticky voči nim momentálne nemáme žiadny záväzok alebo právny záväzok. Radi sa s nimi však porozprávame a uvidíme, čo môžeme spoločne urobiť. Vstup získajú len na základe preukázania skutočnosti, že prinesú F1 veľkú pridanú hodnotu a že hodnota šampionátu a tímov sa ich príchodom nezníži,“ povedal Famin.