logo F1online.sk

Udeliť Sainzovi penalizáciu v Las Vegas bolo nesprávne, priznal jeden z komisárov

Carlos Sainz
© Twitter/F1
Tomáš Masár
Tomáš Masár6. 12. 2023

Tohtoročná Veľká cena Las Vegas bola premiérovou v „meste hriechu“ – a tak to spočiatku aj vyzeralo. Promotér pretekov totiž množstvo vecí podcenil či nedotiahol. V najväčšej možnej miere doplatil na lajdáckosť usporiadateľov Carlos Sainz, ktorý v piatkovom tréningu zachytil neupevnený poklop od kanála, následkom čoho si poškodil svoj monopost. Po nehode, o ktorú sa nijak nepričinil, mu bola v dôsledku výmeny viacerých komponentov udelená penalizácia, kvôli ktorej odštartoval do nedeľných pretekov až z druhej polovice štartového poľa. S rozhodnutím potrestať Španiela popritom nesúhlasilo hneď viacero pretekových komisárov. Čo sa však dá robiť – pravidlá sú pravidlá.

Carlosa Sainza pripravila o dobré umiestnenie v Las Vegas „vyššia moc“ – i keď bol v skutočnosti na vine ľudský faktor, konkrétne jednotlivec, ktorý akosi prehliadol, že s kanálom uprostred trate nie je niečo v poriadku.

Kto bol na vine však nie je podstatné. Dôležité je, že neborák Sainz sa nijakým spôsobom neprevinil, no beztak vyfasoval pomerne prísnu penalizáciu. Komisár Derek Warwick priznal, že väčšina z jeho kolegov hlasovala za Španielovo omilostenie, avšak pravidlá hovorili jednoznačne – po výmene častí podvozka a celého motora musel prísť trest v podobe desiatich miest na štarte pretekov.

„Práca komisára je rovnako ako práca rozhodcu veľmi náročná,“ vyslovil sa Derek Warwick, jeden z mužov, ktorý sa v inkriminovanom momente Sainza zastal. „Musíme byť nestranní, musíme byť prísni a rovnako tak niekedy aj tvrdí – aj keď nás to vnútorne bolí.“

„Z trestu, ktorý sme museli udeliť Sainzovi vo Vegas, sme sa cítili previnilo, keďže bol nesprávny. Všemožne sme sa usilovali o to, aby sme mu ho nemuseli udeliť, ale také sú žiaľ pravidlá,“ poznamenal 69-ročný Brit.

Potrestanie Sainza v Las Vegas nemalo vplyv len na Španielove jedny jediné preteky, ale celkové umiestnenie Ferrari v Pohári konštruktérov. Tím z Maranella totiž v konečnom súčte zaostal za v poradí druhým Mercedesom iba o tri body. Pokiaľ by boli komisári o čosi zhovievavejší, respektíve pravidlá nastavené lepšie, mohla vzísť z taliansko-nemeckého súboja víťazne Scuderia. Na keby sa však nehrá.