logo F1online.sk

Jordan by Sargeanta do svojho auta nepustil: Váhal by som, aj keby priniesol veľa peňazí

Logan Sargeant
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 12. 2023

Štartový rošt na sezónu 2024 máme kompletný. Je to dosť netradičné, ale jazdecké zloženie na Veľkej cene Bahrajnu 2024 bude navlas rovnaké ako na Veľkej cene Abú Zabí 2023. V tomto roku bol prestupový trh nevídane pokojný. Ako posledný sa svojmu tímu upísal Logan Sargeant, ktorého zotrvanie vo Williamse však sprevádzajú prudko rozporuplné názory. Fanúšikom amerického mladíka rozhodne nie je ani Eddie Jordan.

Aj keď sa to rodákovi z Floridy nebude páčiť, nemalá časť odbornej i laickej verejnosti sa stavala proti jeho zotrvaniu. Je otázne, či jeho nahradenie ďalším nováčikom, ktorý nepozná polovicu okruhov súčasného kalendára, by bolo pre Williams šťastným riešením, najmä keď tento tím zrejme bude pre rok 2025 poškuľovať po generačnom talente menom Andrea Kimi Antonelli.

Či sa vám to však páči alebo nie, Logan Sargeant zostáva vo Formule 1. Americký pretekár mal v kariére veľké problémy s finančnou podporou a rozhodne nepatrí k jazdcom, ktorým miesto vo Formule 1 kúpil otec. Samozrejme, jeho americký pas rozhodne nie je na škodu, ale predpokladá sa, že do juniora akadémie Williamsu vkladal veľkú dôveru bývalý šéf Jost Capito, ktorý ho posunul vyššie práve pre jeho výsledky v nováčikovskej sezóne Formuly 2.

V závere roka 2023 sa o Sargeantovej budúcnosti špekulovalo, ale boss stajne James Vowles ho napokon v sedačke podržal. Vraj keby sedel na jeho stoličke Eddie Jordan, rozhodol by sa inak. „Talent je v prvom rade niečo, čo si nekúpite,“ prehlásil Ír. „Či by som ho posadil do auta, keby nemal žiadne peniaze? Rozhodne nie. A keby so sebou priniesol hromadu peňazí? Nie som si vôbec istý, ako by som sa rozhodol.“

Šéf a majiteľ niekdajšieho rovnomenného tímu vybral pre porovnanie niekoľko príkladov z minulosti vlastnej stajne. „Boli tu jazdci ako Jarno Trulli, Ralf Schumacher, Eddie Irvine a Rubens Barrichello. Aj keď si ľudia možno mysleli, že nám išlo predovšetkým o peniaze, existovala tenká hranica,“ hovorí Jordan.

„Áno, potrebovali sme niekoho, kto nám pomôže zaplatiť účty, ale nebolo to absolútne nevyhnutné. Eddie Irvine je toho príkladom. Pomohol nám prilákať sponzorov a tiež s ďalšími vecami. Sargeant by teda v mojom aute nesedel. Nemôžete sa spoliehať len na jedného jazdca. Samozrejme, boli chvíle, keď sme sa spoliehali na jedného pilota, ale chcete, aby mala vaša jednotka silného tímového kolegu,“ dodal Eddie.

Druhý z moderátorov podcastu Formula for Success, David Coulthard, má na túto otázku podobnú odpoveď. Sargeantovo porovnanie s tímovým kolegom Alexom Albonom, ktorý podľa vlastných slov zažil najlepšiu sezónu v živote, skončilo absolútne jednoznačne. „V kvalifikácii stratil v priemere na Albona pol sekundy,“ vyhlásil vicemajster sveta z roku 2001.

„Logana je mi ľúto. Úprimne prajem všetkým týmto chlapcom úspech, pretože byť profesionálnym športovcom je privilégium. Zdá sa však, že mu to skrátka nevyšlo. Pre niektorých jazdcov, ktorí uspeli v juniorských sériách, je Formula 1 skrátka celkom odlišné zviera. Aj keď mal skvelú kvalifikáciu vo Vegas a tuším, že v Zandvoorte odviedol takisto veľmi dobrú prácu, stále tam bolo príliš veľa premárnených príležitostí,“ povedal Coulthard.