logo F1online.sk

Keď hlúpe pravidlo plodí ešte hlúpejšie. Predbiehanie na výjazde z boxov je opäť zakázané

Max Verstappen na čele vláčika monopostov v boxoch
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 12. 2023

Jedno z riešení, ktoré sa nezaradí k tým najvydarenejším. Keď Max Verstappen v Singapure a potom George Russell v Mexiku zastavili na výjazde z boxovej uličky a zdržali na konci kvalifikácie všetkých za sebou, nebolo to z nejakého dôvodu považované za blokovanie súpera. Riaditeľ pretekov Niels Wittich preto prišiel v Brazílii s riešením, ktoré však bolo také šalamúnske, že ho v sezóne 2024 zrejme neuvidíme.

Spomínate si, ako dostal George Russell v Brazílii trest straty dvoch miest na štarte za blokovanie Pierra Gaslyho na výjazde z boxov? Vtedy sa zdalo, že FIA to s vymáhaním nového pravidla myslí smrteľne vážne. Jeho Achillova päta sa však naplno prejavila v Abú Zabí. Max Verstappen sa ho vtedy pokúsil využiť a rozhodol sa predbiehať na výjazde z boxovej uličky. Na niečo také však okruh Yas Marina rozhodne nebol dimenzovaný.

Keď sa v Brazílii ukázal nápad Nielsa Witticha ako problematický, v takom Abú Zabí, Monaku alebo na Red Bull Ringu je výslovne neuskutočniteľný. Aby sme sa však vrátili na začiatok, toto pravidlo bolo reakciou na dlhé rady na konci boxovej uličky v kľúčovej fáze kvalifikácie. Tie zas boli reakciou na pravidlo o maximálnom čase v prípravnom kole, ktoré však bolo vhodné len na Monze, kde nikto nechce vstúpiť do rýchleho kola ako prvý.

„Na stretnutí sme sa dohodli na zákaze predbiehania na výjazde z boxovej uličky,“ povedal médiám Max Verstappen. „V opačnom prípade by ste podľa mňa opäť uvideli rovnaké situácie, aké sa stali v tréningu. Žiadne riešenie sa neukázalo ako dokonalé, takže musíme prísť s niečím lepším. Budeme nad tým premýšľať.“

Aj taký Pierre Gasly zastával v Abú Zabí názor, že rozhodne existuje priestor na zlepšenie. „Neboli sme ďaleko od kontaktu predného krídla na zadné pneumatiky. Nájazdy a výjazdy z boxov nie sú miesta, kde by sa malo bojovať o pozície alebo dokonca pretekať.“

„Skúšame rozličné procedúry, aby sme zamedzili blokovaniu na trati. To však vyvoláva iné situácie, ktoré v súčasnosti sledujeme, keď ide každý čo najpomalšie na výjazde z boxov, aby sa uistil, že do svojho meraného pokusu vstúpi šesť sekúnd za súperom. Je to tak trochu vedľajší účinok toho, čo robíme. Som si istý, že na konci roka všetko preskúmame a uvidíme, aké je najlepšie riešenie,“ povedal Gasly.

Taký Lando Norris už v Brazílii podrobil kritike pravidlo o maximálnom povolenom čase v prípravnom kole, ktoré je prapôvodcom všetkého zmätku, pretekania sa na výjazde z boxov a Russellovho brazílskeho trestu. S jeho záverečným konštatovaním len málokto nesúhlasí.

„Myslím si, že je to hrozné pravidlo,“ prehlásil Norris. „Ide o to, že toto hlúpe pravidlo muselo vzniknúť pre iné hlúpe pravidlo, ktoré nás prinútili vymyslieť a dodržiavať. Ak je červená vlajka a do konca ostávajú tri minúty, do záverečného meraného kola stihnú vstúpiť tak tri autá. Neviem, ale podľa mňa by sme sa mali vrátiť k tomu, ako to bolo predtým.“