AMuS: Red Bull hrozí odchodom z Formuly 1


Pred niekoľkými dňami sme vás informovali o úmysle Red Bullu zabojovať v kuloároch za zmrazenie vývoja pohonných jednotiek. Stajňa z Milton Keynes by totiž rada prevzala duševné vlastníctvo Hondy pod svoj patronát, nerada by však investovala ťažké milióny do ďalšieho vývoja.
Spočiatku sa to zdalo ako utópia, no stále viac jazykov hovorí, že presne taký je plán. Red Bull chce do konca novembra rozhodnúť o budúcnosti svojich pohonných jednotiek. „Plán A“ je prevziať to, čo odchádzajúca Honda po sebe zanechala a nespoliehať sa na motory od niektorého z konkurentov. Má to však jeden háčik. Ako vysvetlil poradca Red Bullu Helmut Marko, stajňa nemieni stavať vlastné motorové stredisko ani ho nijak financovať.
Kompletné zmrazenie vývoja pohonných jednotiek má prísť po sezóne 2023. Tím okolo Christiana Hornera to však chce urýchliť. Vývoj Hondy totiž bude pokračovať do konca roka 2021, ak by boli motory zmrazené od roku 2022, mohol by to Red Bull relatívne bez ujmy prežiť, nasadiť od Hondy nadobudnuté duševné vlastníctvo a pokračovať v boji. Aspoň také informácie priniesol Auto Motor und Sport.
“Mať vlastný motor je našou prioritou. Ale bude to možné zrealizovať len v prípade, ak bude motor najneskôr ku koncu roka 2021 kompletne zmrazený,” vysvetľuje Helmut Marko. (o tom sme písali tu).“Ďalší vývoj by nebol možný bez technologického centra, aké má Sakura. My ho nechceme stavať a ani to nevieme zafinancovať. Nechceme alebo nevieme to zaplatiť.”
Auto Motor und Sport k tomu dodáva: „Plán je však znie o čosi dramatickejšie: ak nebude vývoj pohonných jednotiek od roku 2022 kompletne zmrazený, Red Bull i AlphaTauri Formulu 1 opustia.“
K „skríženiu zbraní“ by malo dôjsť po skončení portugalského víkendu, kedy sa Red Bull pod vyhrážkou odchodu pokúsi pretlačiť zmrazenie na stretnutí zástupcov tímov i predstaviteľov športu. Podľa menovaného zdroja mu nechýba podpora, Mercedes je ochotný zmenu odsúhlasiť, takisto Renault za splnenia podmienky, že na tom budú všetky pohonné jednotky výkonnostne rovnako.
Ferrari však nesúhlasí. Podľa Scuderie musí byť pohonná jednotka imanentnou súčasťou celkovej výkonnosti monopostov a chce, aby Formula 1 bola súťažou nielen aerodynamikov, ale aj motorárov. V Maranelle tvrdia, že Red Bull môže získať motory rýchlo a lacno u ostatných dodávateľov. Navyše vraj Red Bullu ponúka pre oba tímy motory vlastné.
„Zmrazenie vývoja stojí a padá na tom, aby maximálny rozdiel medzi motormi neprevyšoval desať koní. Kto by bol ochotný jazdiť s očividným výkonnostným deficitom až do konca roka 2025? Ak by ste na návrh Red Bullu kývli, máte len rok na to, aby ste sa dotiahli,“ píše AMuS.
Pripomíname, že aj sám Marko naznačil možnosti, ako sa dajú motory vyrovnať na jednu výkonnostnú líniu. Núkajú sa napríklad alternatívy v podobe vyrovnania výkonu s pomocou prietoku paliva a podobne. Nie je teda nevyhnutné, aby sa Ferrari alebo iný dodávateľ musel doťahovať pomocou vlastného vývoja.
A je tu ešte jedna vec. Od roku 2022 musia dodávatelia pohonných jednotiek zvýšiť podiel syntetických palív v spaľovacom procese. To pre mnohých znamená úplne nové motory. A od roku 2023 chce byť Formula 1 uhlíkovo neutrálna. Prečo by F1 na spoločnom stretnutí nemala prediskutovať ideu úplne nových, lacnejších a atraktívnejších pohonných jednotiek už od roku 2023 (miesto pôvodne plánovaného roku 2026)? Odchod Hondy musí byť dostatočným budíčkom. Všetci zúčastnení vedia, že tento šport musí mať viac, ako len troch dodávateľov motorov.
- Značky
- Red Bull