logo F1online.sk

Vasseur: Keď nemáte rýchlosť, môžete dúfať len v safety car

Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková27. 11. 2023

Nevyšlo to. Hoci boli vo Ferrari namotivovaní na zisk druhého miesta v Pohári konštruktérov, napokon sa v Abú Zabí radoval Mercedes. Treba pochváliť Charlesa Leclerca, ktorý robil čo mohol. Menej sa darilo Carlosovi Sainzovi, tomu však nepomohla ani stratégia tímu. Šéf stajne Frédéric Vasseur ocenil, že od leta urobili obrovský krok vpred a sezónu zakončili pódiom. Tifosi tak môžu opäť začať dúfať, že budúci rok bude už naozaj ich.

Sedem pole positions, deväť pódií a jedno víťazstvo. Taká je bilancia Ferrari v sezóne 2023. Nepochybne treba vyzdvihnúť najmä podujatie v Singapure, kde sa Sainzovi podarilo triumfovať. Ako jediný okrem pilotov Red Bullu tak získal víťazstvo v pretekoch.

Španiel však napokon na body prehral so svojím tímovým kolegom. Leclerc má na svojom konte dokonca viac pole positions aj pódií. Od VC Japonska, kedy prinieslo Ferrari novú podlahu, Monačan očividne nabral druhý dych a preklopil to na svoju stranu.

Problémom Ferrari však ani v tomto ročníku neboli samotní piloti. Tím sa opäť nevyhol strategickým kiksom, nepodareným pitstopom či technickým problémom. Vývoj však napredoval pomerne dobre a treba povedať, že najmä v druhej polovici sezóny Ferrari pravidelne obsadzovalo popredné priečky či už v rámci kvalifikácií alebo v pretekoch.

„Ak porovnáte tempo, ktoré sme mali v Zandvoorte a tu v Abú Zabí, je to obrovský krok vpred. Očakávania boli na začiatku príliš vysoké. V Bahrajne sme boli ešte v pohode, ale potom od Džiddy to bolo ťažké. V tomto období sme mali ťažké chvíle. Potom sme sa vrátili späť do hry a po prestávke sme mali veľmi dobrých sedem-osem pretekov. Vždy sme s Red Bullom bojovali o pole position. Spoľahlivosť zapríčinila, že sme napokon neboli druhí,“ myslí si Frédéric Vasseur.

Hoci sa Ferrari napokon muselo skloniť pred „čiernymi šípmi“, Francúz na konečnom výsledku vidí aj pozitíva. „Jasným cieľom bolo skončiť na druhom mieste, ale je lepšie skončiť na tretej priečke s dobrým pocitom, ako na druhej so zlým.“

Leclerc sa však nevzdával do poslednej chvíle a na záver pretekov skúšal skutočne husársky kúsok. Pérezovi, ktorý dostal 5-sekundový trest, pomohol so zákrytom a DRS, aby si Mexičan vypracoval dostatočný náskok na Russella. Tým si mohlo Ferrari zabezpečiť druhé miesto v Pohári konštruktérov. Hoci to nevyšlo, Monačana treba pochváliť za odvážny nápad. Otázkou ostáva, či nemohol pilota Mercedesu úplne brzdiť.

Nesprávali sa až príliš fér? „Nemyslím si to,“ odpovedal 55-ročný inžinier. „Mohli by ste zablokovať Russella, ale potom musíte zabezpečiť aj to, aby bol Pérez medzi vami a Russellom. Ak chcete zablokovať Russella, je to otázka stotín sekúnd. Nie som toho veľkým fanúšikom a keď sme Péreza pustili, urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, aby sme mu čo najviac pomohli systémom DRS.“

Na druhej strane, Sainz prežíval v nedeľu nočnú moru. Preteky preňho prakticky skončili už v sobotu, keď vypadol v Q1. Pár bodov však zaknihovať mohol. Ideálna nebola ani stratégia, v rámci ktorej Španiel dvakrát po sebe obul hardy a  len bezmocne čakal na prípadný výjazd bezpečnostného vozidla. Hanba bola na záver dokonaná, keď Sainz odstavil svoj monopost v boxoch.

Vasseur tvrdí, že kameňom úrazu nebola stratégia. „To nebolo o tom. Podľa mňa mal dnes problémy s rýchlosťou. Škoda pre Carlosa, ale neviem či niečo chýbalo autu, a to vzhľadom na Charlesove tempo. Keď nemáte rýchlosť, môžete dúfať len v safety car. Jediný spôsob, ako mohol Carlos získať nejaké body, bol ten, že by bol safety car.“

Súvisiace články