Vývojový program Haasu stroskotal: Staré auto porazilo nové
Tohtoročný vývojový program Haasu akoby pochádzal zo seriálu Pat a Mat. Americký tím najskôr úplne zabudol na to, že vo Formule 1 treba vyvíjať aj počas roka, a keď si to uvedomil, horúčkovito pripravil obrovský balík vylepšení. Ten však po vzore spomínaného detského seriálu stroskotal.
Haas si od nového balíka sľuboval veľa. Jeho predstavenie si teda pripravil na domáce preteky v Austine, kde sa chcel ukázať v najlepšom svetle. Nevyšlo. Do tohto momentu s novým balíkom nezískali ani bod.
Nico Hülkenberg dokonca hlásil, že v novom aute sa necíti dobre, a tak sa na posledné preteky sezóny rozhodol zaexperimentovať. On siahol po staršej verzii monopostu, Kevin Magnussen zas jazdil s vylepšeným autom.
Nico Hülkenberg bol napokon v Q1 o tri desatiny rýchlejší ako Kevin Magnussen, ba čo viac, dokázal postúpiť do Q3. Magnussen odštartuje zo sedemnásteho miesta, Hulk z ôsmeho.
Nový balík mal odstrániť hlavný problém Haasu, a tým bola veľmi vysoká degradácia pneumatík. Podarilo sa mu to vôbec? “To sa dozvieme v nedeľu večer. Mne sa však potvrdzujú moje dojmy, že nový balík nepredstavuje žiaden výrazný krok vpred,” oznámkoval vývojový program stajne Nico Hülkenberg.
“Z hľadiska výkonnosti sú na tom pravdepodobne veľmi, veľmi podobne. To už samo osebe nie je nič skvelé, pretože od balíka vylepšení potrebujete, aby fungoval. Možno sa tu ukázala pravda. Uvidíme v nedeľu večer,” nechcel veľmi predbiehať jediný Nemec vo Formule 1.
Hľadať však desatinky sekundy pri balíku, ktorý mal byť vyvrcholením snaženia celej továrne? To smrdí. “Samozrejme, že je to sklamanie a hnevá nás to. Je jasné, že nás to neteší. To je však príbeh tejto sezóny.”
Haas nie je vo Formule 1 žiadnym nováčikom, aby si neuvedomoval, že nestačí auto po predsezónnych testoch vyslať na trať a vyložiť si nohy. Hulk sa preto už viackrát vyjadril negatívne k vývoju stajne. “My sme nič nevyvíjali. Ostatní nás totálne predbehli a vývojovo prevalcovali. Preto sme dnes poslední. To je hlavná príčina. Do budúcej sezóny to potrebujeme vyriešiť.”
Čakal však, že v starom aute skončí o deväť priečok vyššie ako jeho tímový kolega s novou technikou? Rodák z nemeckého Emmerichu priznal, že vôbec. Nie je to totiž len o porovnaní starej a novej koncepcie, ale aj o tom, koľko času mali jednotlivé strany garáže na prípravu. Magnussen ho mal k dispozícii naozaj požehnane.
“Nebol zlý, ale trochu nečakaný,” zhodnotil svoj výkon Hülkenberg. “Včera sme mali prvý deň. Prvý tréning som vynechal, to je normálne, to nie je príčina. Potom som však v druhom tréningu spravil chybu, a teda som odjazdil len jedno kolo na mediumkách. Pred sobotou mi to robilo starosti.”
“V treťom tréningu som však vykročil správnou nohou, našiel som dobrý rytmus a mal som sebadôveru, ktorá mi umožnila na to zatlačiť. Celú kvalifikáciu som mal identické pocity, čo je veľmi fajn. Naše predpoklady boli, že asi vypadneme v Q1, takže nás to príjemne prekvapilo,” skonštatoval pilot Haasu.