logo F1online.sk

Ferrari môže prísť o desať percent sezónneho vývoja. Vasseur chce hovoriť s vedením F1

Monopost Carlosa Sainza v garáži
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2023

Čo sa stane vo Vegas, aj zostane vo Vegas. Víkend v meste hriechu je za nami a tímy presne podľa tohto sloganu môžu hodiť za hlavu udalosti z posledných dní. To však neplatí pre Ferrari. Talianskemu tímu vznikli nečakané náklady, ktoré môžu mať nezanedbateľný vplyv aj na vývoj budúcoročného monopostu. Šéf tímu Frédéric Vasseur avizuje, že chce o celej veci rokovať s Formulou 1.

Ako sme vás informovali už v priebehu víkendu, stret Sainzovho monopostu s kanalizačným poklopom môže vyjsť Ferrari poriadne draho. Škody sa odhadujú na 1,5 milióna dolárov, čo nie je malý obnos peňazí.

Ferrari sa však pokúsi využiť precedens, ktorý bol stanovený na VC Malajzie 2017, keď uvoľnený kryt odvodňovacieho kanála zničil monopost Romaina Grosjeana. Haas sa vtedy dočkal odškodnenia od malajzijských organizátorov.

Podobné odškodné bude žiadať aj Ferrari, avizuje Frédéric Vasseur. “Toto bude predmetom súkromného rozhovoru, ktorý budem mať s akcionármi.” To znamená s Formulou 1 ako takou a majiteľmi z Liberty Media. Oni totiž zastrešujú organizáciu celého podujatia.

Scuderiu však nebude príliš trápiť samotných 1,5 milióna dolárov, ale rozpočtový strop tímu. Aby sa tím zmestil do rozpočtového stropu, niekde bude musieť na to nájsť financie. V konečnom dôsledku však na to doplatí jeho vývojové oddelenie.

Ak si uvedomíme, že na sezónny vývoj majú tímy vyčlenených približne 15 miliónov dolárov, Ferrari príde zhruba o ekvivalent desiatich percent sezónneho vývoja. Keďže náklady za Sainzovu nehodu sa premietnu do tohtoročného rozpočtu a intrasezónny vývoj sa už skončil, hrozí, že Scuderia bude musieť priškrtiť vývoj budúcoročného auta a niektoré úlohy presunúť na ďalší rok.

“V súvislosti s nehodami nie je v rozpočte zakotvená žiadna kompenzácia,” pomenúva kameň úrazu Vasseur. Nečakané náklady pritom nebudú vôbec malé. Ferrari musí v továrni pripraviť náhradné šasi pre Carlosa Sainza a poslať ho do Abú Zabí, čo nebude zadarmo. “Šasi už nevieme opraviť, poškodilo sa dokonca aj sedadlo.”

“Určite s tým budú spojené značné náklady. Rozvody boli zničené, prevodovka bola zničená, batéria bola zničená, motor je na odpis. Na financie to bude mať značný dopad, takisto na športovú stránku. Rovnako na zásobu náhradných dielov a rozpočet, takže určite to nebude jednoduché,” lamentuje šéf talianskej stajne.

Vasseur prezradil, že sa s vedením bude baviť aj o škodách, ktoré boli spôsobené externými faktormi, a ich vplyve na rozpočtový strop. “Diskusia prebehne. Rozhodnutie je však už druhá vec…”

Ferrari sa pokúsilo zmierniť dopady tohto nešťastného incidentu aspoň tým, že požiadalo FIA o odpustenie trestu za výmenu zničenej batérie. Neuspelo však, keďže pravidlá s takým scenárom vôbec nepočítajú. Podľa Vasseura by sa to v tomto prípade celkom ľahko dalo uskutočniť.

“Poskytnúť niekomu novú sadu pneumatík alebo motor nie je ľahké, pretože to predstavuje výhodu z hľadiska výkonnosti. Batéria vám však neprinesie žiaden výkonnostný zisk,” ozrejmil Vasseur. “Vzhľadom na to, že sme prišli o prvý tréning, zaznamenali sme miliónové škody, mechanici pracovali odušu, aby to stihli, tak si myslím, že nie je úplná hlúposť uvažovať o zásahu vyššej moci.”

Preteky sú za nami a s tým už Ferrari nepohne. Predsa len však bude žiadať, aby sa do budúcna jedna vec zlepšila. “Budeme sa musieť baviť aj o okolnostiach incidentu. Toto nie je len o tom, že sa uvoľnil kanalizačný poklop, ale aj o tej minúte medzi žltou a červenou vlajkou.”

Kryt najskôr trafil Esteban Ocon a po ňom aj Carlos Sainz. “Keď vyvesili žltú vlajku, znamenalo to, že na trati niečo zbadali. Trvalo im však jednu minútu, kým vyvesili červené vlajky. Podľa mňa je to pridlho.” Ak by FIA skôr prerušila tréning, k nehode nemuselo vôbec dôjsť, alebo by boli aspoň následky oveľa menšie.

FIA mohla navyše informovať tímy, čo sa dialo, aby sa danému miestu vyhli. “Vôbec s nami nehovorili. Nepoznali sme dôvod vyvesenia žltej vlajky.”