logo F1online.sk

Norrisa neprekvapilo vypadnutie už v Q1, McLaren to však strategicky nezvládol

Lando Norris
© X/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 11. 2023

Nie je to tak dávno, čo bol McLaren považovaný za hrozbu pre Ferrari v boji o celkové druhé miesto. Tou ešte stále je, pretože teoretická šanca naďalej existuje, ale kým piloti Scuderie v Las Vegas relatívne pohodlne obsadili prvé a druhé miesto, jazdci McLarenu sa lúčili nečakane už v prvej časti kvalifikácie.

Aj keď tento tím nepatril pred štartom víkendu do úzkeho okruhu favoritov, dvojité vypadnutie v Q1 teda určite nikto nečakal. Do najlepšej desiatky sa nám vo Vegas vošlo až osem tímov, ale McLaren sa k tomuto umiestneniu ani nepriblížil.

Asi osem minút pred koncom Q1 sa Lando Norris dostal na druhé miesto. Súperi sa však výrazne zlepšovali, takže McLaren musel vyjsť na trať znovu a záverečný pokus britského pretekára nestačil. Dôvod je zrejmý, tím totiž nenasadil čerstvú sadu pneumatík a na časoch oboch pilotov sa to prejavilo. Norris nakoniec odštartuje zo šestnásteho miesta, Oscar Piastri dokonca z devätnásteho.

„Úprimne, tempo auta bolo svedectvom toho, ako na tom tento víkend sme,“ prehlásil Lando po skončení kvalifikácie pre F1 TV. „Po celý čas sme mali veľkú stratu, ale podľa mňa sme to aj očakávali. Bol to pre nás doposiaľ ťažký víkend a auto nemalo potrebnú výkonnosť. Je to sklamanie, ale zároveň sme už od prvých kôl vedeli, že nie sme veľmi rýchli. Možno by som povedal, že svojím spôsobom je to pre nás dobrý budíček.“

Toto však nie je úplný dôvod. Strategické rozhodnutia tímu neboli správne. V Mexiku vypadol Norris už v Q1 a ako ukázali preteky, jeho McLaren mal potenciál minimálne na pódium. Tento tím teraz zisťuje, že v boji na čele sú takéto „ferrariroviny“ veľmi bolestivé a aj boss stajne Andrea Stella priznal, že na boxovom múre mali padnúť iné rozhodnutia. Zároveň vyvrátil Norrisove slová, že hlavným dôvodom skorého vypadnutia je výkonnosť monopostu.

„Veľmi sme sa sústredili na to, aby sme z auta vyžmýkali nejakú výkonnosť. Oproti včerajšku sme urobili dosť veľa zmien, ktoré nakoniec skutočne pomohli. Neodviedli sme však dostatočne dobrú prácu pri chápaní pneumatík v kvalifikácii,“ vysvetlil taliansky inžinier.

Rozhodnutie nasadiť opäť tú istú sadu pneumatík vyvieralo zo zistení v treťom voľnom tréningu. Ako sa však ukázalo, tím dospel k celkom nesprávnym záverom. „Oscar zajazdil svoj najrýchlejší čas na tretí pokus na rovnakej sade pneumatík a v tom štvrtom bol rovnako rýchly ako v treťom. Boli sme teda presvedčení, že môžeme zajazdiť dobrý čas aj na opotrebovaných pneumatikách a presne to bol náš plán v Q1,“ vysvetľuje Stella, ktorého tím toto rozhodnutie rýchlo oľutoval.

„Zvažovali sme prezutie na čerstvú sadu, ale obaja piloti hlásili spokojnosť so stavom pneumatík. Hneď na začiatku tretieho pokusu sme si však uvedomili, že gumy odchádzajú, ale v tom okamihu už bolo neskoro. Hlavným dôvodom vypadnutia už v Q1 teda určite nie je výkonnosť monopostu, pretože zmeny nami vykonané počas noci nám pomohli. Spôsob použitia pneumatík a realizácia kvalifikácie však neboli ideálne,“ vysvetlil Stella.

Jeho slová podčiarkol aj Oscar Piastri, podľa ktorého tím zaskočilo nečakané drobenie pneumatík v Q1. „Keď sa na to pozriem spätne, myslím si, že nasadenie jednej sady pneumatík možno nebolo správne rozhodnutie. V tréningu a dokonca ani v samotnej kvalifikácii však nič nenasvedčovalo tomu, že nasadenie druhej sady pneumatík by bolo najlepším riešením,“ hovorí austrálsky mladík.

„Úprimne, auto nebolo zlé, ale pneumatiky boli už dosť opotrebované, čo sme v tréningu nevideli. Myslím si, že sme mali potenciál na postup do Q3 a monopost nebol žiadna katastrofa. Okolnosti nám však príliš nepriali,“ dodal Piastri.