logo F1online.sk

Verstappen kritizuje Sainzovu penalizáciu: Tímy do toho nemajú čo hovoriť!

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 11. 2023

Opäť raz musíme pripomenúť slová Rona Dennisa, ktorý Formulu 1 označil za „klub piraní“. Táto anekdota hovorí, že šéfovia tímov v F1 sa idú navzájom zožrať a všetko podriaďujú vlastnému úspechu. Musíte sa zachovať iracionálne alebo neférovo? Nevadí, najdôležitejšie je dostať sa do lepšej pozície. Príklad Carlosa Sainza tento víkend to jasne podčiarkuje. Španielskeho pretekára penalizácia nesmierne frustruje a veľmi hlasno ho podporil aj Max Verstappen.

Keď v piatkovom tréningu uvoľnený kryt kanála zničil Ferrari Carlosa Sainza, spustilo to lavínu nepríjemných udalostí. Prvý tréning sa v podstate neodjazdil, druhý začal s oneskorením viac ako dvoch hodín pred prázdnymi tribúnami a španielsky pretekár bol odsúdený na štart z druhej desiatky. Jeho šasi, spaľovací motor, batéria a elektronika boli úplne zničené. Nasadením novej batérie prekročil maximálny povolený počet a na štarte pretekov stratí desať miest.

Zdá sa vám to nelogické alebo neférové? Vedzte, že vo Formule 1 to takto chodí. Keď môžete súperovi hodiť nejaké to polienko pod nohy, aby ste z toho vyťažili výhodu pre svoj tím, tak to skrátka urobíte. Ak sa vám hodí pokrčiť plecami so slovami „pravidlá sú pravidlá“, tak predsa nebudete pomáhať súperovi, aj keď sa to nabudúce môže stať vám.

„Išlo jednoznačne o bezpečnostný problém na trati, ktorý mi zničil auto,“ rozčuľuje sa Carlos Sainz. „Moji mechanici pracovali päť hodín, aby postavili úplne nový monopost. Okrem toho sme dostali trest, aj keď za to nemôžeme.“

„Som skrátka sklamaný, ale zároveň ma to neprekvapuje. Tento rok už tento šport ukázal, že vie robiť veci oveľa lepšie. Prekvapuje ma, že riadiaci orgán nemá moc, aby v prípadoch, keď zasiahne vyššia moc, trochu prevzal kontrolu nad situáciou. Bolo predsa jasné, že to nemohol ovplyvniť tím ani jazdec,“ hovorí sklamane Sainz.

Aj fanúšikom sa ťažko vysvetľuje, že v tomto prípade nemal naozaj nikto moc – alebo sa len nikto nenašiel –, aby situáciu zmenil. „Pravidlá, riadiaci orgán, tímy – neviem, čakal som v tejto situácii od športu viac. Jasné, že konkurenčné tímy budú tlačiť, aby som dostal trest. Popravde, trochu ma to aj prekvapuje. Na druhej strane som vo Formule 1 dosť dlho na to, aby som pochopil, že v tomto biznise sa točí skrátka príliš veľa peňazí. To platí aj pre umiestnenie v Pohári konštruktérov, takže sa určite niekto uistí, že dostanem trest,“ povedal sklamane Sainz.

Nemusíme čítať myšlienky, aby sme pochopili, že španielsky pretekár odkazuje hlavne na Mercedes. Dokonalý príklad priniesla minulá sezóna a problémy s poskakovaním. To bol vraj bezpečnostný problém, ale v prípade uvoľneného oceľového krytu kanála chcel Toto Wolff v prvom rade oceniť prácu organizátorov, až v druhom rade išlo o negatívnu reklamu pre Formulu 1.

Uvedieme však ešte jeden príklad. Keď vlani pred začiatkom predsezónnych testov uviazol náklad Haasu na letisku a nedopravil sa (nie vinou tímu) do Bahrajnu včas, súperi mu umožnili odjazdiť stratené hodiny v iný deň. Proti bol vraj len Andreas Seidl z McLarenu, ktorý často kritizoval Haas za jeho obchodný model. Išlo o dva priamo súperiace tímy, takže vtedajší šéf stajne z Wokingu nemal žiadny dôvod pomáhať konkurentovi, ktorého navyše neznáša a prehry s ním urážajú hrdosť mocného McLarenu.

Veľké tímy však vtedy Haas podporili a umožnili mu dobehnúť stratené hodiny. Myslíte si však, že by urobili to isté, keby sa takto zasekol náklad Mercedesu, Red Bullu či Ferrari? My za to ruku do ohňa určite nedáme. Takto to v „klube piraní“ skrátka funguje už desaťročia.

„Som nesmierne sklamaný a úprimne povedané, som aj naštvaný z celej tejto situácie a zo športu ako takého. Naštvaný je myslím to správne slovo, keďže nemám momentálne najlepšiu náladu. Skrátka som v tomto prípade očakával od Formuly 1 viac,“ povedal Sainz.

Toho sa zastal aj trojnásobný majster sveta Max Verstappen. Holanďan sa taktiež domnieva, že konkurenčné tímy mohli urobiť viac, aby zvíťazil zdravý rozum. Podľa jeho slov však nemajú žiadny záujem niečo také urobiť, naopak, môžu vyvinúť tlak, aby sa Sainz nevyhol trestu. Niečo také však pilota Red Bullu frustruje snáď ešte viac než samotného Carlosa.

„Pravidlá sa musia zmeniť,“ vyhlásil Verstappen, ktorému Sainzov trest taktiež pomôže, keďže poskočí na štarte pretekov z tretieho miesta na druhé. „Je to rovnaké, ako keď vás niekto zostrelí a dôjde k veľkej nehode, pri ktorej stratíte motor, batériu atď. Musíme teda zmeniť pravidlá, aby sa na tieto veci začalo prihliadať a nedostali ste trest.“

„Okrem toho si myslím, že tímy by nemali mať možnosť do toho nijakým spôsobom prehovárať, pretože je jasné, že v takýchto prípadoch budú vždy hlasovať proti. Myslím si, že pre Carlosa je to veľmi tvrdé, ale v tomto politickom prostredí každý myslí len na seba a povie, že trest je nevyhnutný,“ vyhlásil Verstappen.

Ten to povedal tak trefne, že Charles Leclerc k tomu už nemal čo dodať a odkázal len: „Súhlasím so všetkým, čo povedal Max.“