logo F1online.sk

McLaren sa v Las Vegas pokúša skopírovať DRS efekt Red Bullu

Oscar Piastri
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2023

McLaren je jeden z troch tímov, ktoré si do Las Vegas priviezli nové komponenty. Tím z Wokingu naďalej naplno zarezáva a tentoraz predstavil novú koncepciu zadného krídla, ktorou sa pokúsi zreplikovať riešenie Red Bullu s jeho mimoriadne efektívnym DRS.

Možno si ešte spomínate na rok 2021 a neuveriteľne efektívne DRS McLarenu, ktorý na rovinkách získaval na konkurenciu podobne, ako sa to dnes darí červeným býkom. Keďže McLaren chce držať krok s tými najlepšími, v Las Vegas sa pokúša dostať na úroveň úradujúcich šampiónov aj v tomto smere. Ak sa im to podarí, bude to veľmi dôležitý krok s ohľadom na nasledujúcu sezónu.

Inžinieri britského tímu už vedia, prečo DRS prináša Red Bullu takú výhodu; červení býci majú veľmi dobre nastavený pomer generovaného prítlaku medzi hlavným zadným krídlom a jeho menším bratrancom pod ním, ktorý spravidla pozostáva z dvoch elementov. Aby bol efekt DRS čo najväčší, zadné krídlo musí byť oproti spodnému takisto čo najväčšie, keďže na rovinkách je možné zredukovať len jeho odpor.

Na prvý pohľad to teda znie veľmi jednoducho; spodné krídla stačí skrátka zmenšiť a to vrchné zväčšiť. Nie je to však také ľahké, ako sa na prvý pohľad zdá, a viacero tímov už na tom pohorelo. Zrezanie spodného krídla síce pomôže znížiť odpor, ale má aj dopad na množstvo generovaného prítlaku a stabilitu zadnej časti auta. Vo svete monopostov F1 skrátka všetko so všetkým súvisí. Teraz sa zdá, že papájoví už majú dostatočnú dôveru v nové riešenie, aby ho nasadili na dlhých nevadských rovinkách.

Na hodnotenie si však budeme musieť počkať. McLaren v piatok neukázal svoju plnú palebnú silu a Norris s Piastrim skončili až v druhej desiatke. “Momentálne to nevyzerá nijak oslnivo,” okomentoval vyhliadky McLarenu Lando Norris. “Myslím, že sme ďaleko pozadu v porovnaní s predchádzajúcimi víkendmi. Ale pravdepodobne to zodpovedá očakávaniam, sme na tom podobne ako v Monze a na iných okruhoch s nízkym prítlakom.”

“Momentálne je to trápenie, no som si istý, že do zajtra nájdeme nejaké veci — dosť veľa vecí —, na ktorých budeme môcť pracovať. Ale áno, zatiaľ to nevyzerá príliš dobre,” povzdychol si britský jazdec.

Špecifické podmienky v Las Vegas si pýtajú svoju daň. “Nie je to ľahká trať. Priľnavosť je slabá a ľahko si zničíte pneumatiky, čo sa nám aj dialo. Nemám za sebou najlepší deň, mal som problémy sa v aute dostať do pohody. Nepovedal by som, že som sa cítil nekomfortne, ale ťažko sme hľadali fajn balans a konzistentnosť. Nebol to podarený štart.”

Oscar Piastri obsadil až štrnástu priečku, ale predsa len bol o čosi lepšie naladený. V jeho hlase bolo cítiť viac optimizmu. Hoci Lando Norris nadhodil, že McLaren bude v pretekovom tempe slabší, podľa Piastriho je to naopak.

“Áno, myslím si, že pri dlhých jazdách sme boli o čosi konkurencieschopnejší,” znie hodnotenie Oscara Piastriho. “Stále na tom nie sme tak, ako by sme chceli, ale robíme drobné kroky týmto smerom.”

Podľa mladíka z Austrálie nás čaká víkend, ktorého výsledky bude diktovať drobenie pneumatík, a tak môže priniesť aj nečakané prekvapenia. “S pneumatikami je to náročné, veľmi sa drobia. Na mäkkej zmesi je to horšie, no ľudí to zasiahlo rôzne. Niektorým sa gumy drobia viac, iným nie.”

“Ferrari vyzerá byť veľmi silné, ale je to dosť premiešané. Keď si najskôr trochu pospíme, tak sa všetci vrhnú do analyzovania. Určite je to vec, ktorú budeme musieť zajtra riešiť,” doplnil.