logo F1online.sk

Horner: Z Ferrari musí byť opäť pretekárska stajňa, nie národný inštitút

Christian Horner a Frédéric Vasseur
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 11. 2023

Ferrari sa už pätnásť rokov snaží vrátiť k majstrovským titulom. Prečo to trvá tak dlho? Okrem toho, že sa v Maranelle menia šéfovia podobne často ako u nás ministri školstva, si Christian Horner myslí, že Ferrari zabudlo, aké je to byť v prvom rade pretekárskou stajňou.

Kedy zažila Scuderia svoje zlaté roky? Keď bol vo vedení Francúz, na pozícii technického riaditeľa Brit, šéfom konštruktérov Juhoafričan a v kokpite Nemec a Brazílčan. Môžeme zhodnotiť, že úspešné obdobie súvisí aj s absenciou talianskych inžinierov? Ak si to myslíte, nie ste sami. Podobný názor majú aj viaceré osobnosti z prostredia Formuly 1.

Medzi nich sa radí aj šéf Red Bullu. “Problémom Ferrari je, že to je národná stajňa. Oni sa musia vrátiť k tomu, že budú opäť pretekárskou stajňou. Je to v podstate taký taliansky inštitút,” zamyslel sa Christian Horner v podcaste herca Daxa Sheparda, v ktorom dostal za úlohu pouvažovať, prečo sa Scuderii tak vyhýbajú úspechy.

Okrem toho má Ferrari v porovnaní s Red Bullom jednu veľkú nevýhodu. “Na vrchole je pravdepodobne príliš veľa ľudí, a každý z nich má k veci čo povedať. Aspoň tak to vidím zvonku.”

“Našou silnou stránkou je to, že všetko robíme svižne,” opisuje agilný prístup červených býkov k riešeniu problémov, ktorému sa nemôže rovnať skostnatená korporátna politika, kde sa každý bojí o svoj zadok. “My prijmeme rozhodnutie a držíme sa ho. Ak sme sa rozhodli nesprávne, tak rozhodnutie zmeníme.”

Na prijímanie rozhodnutí však nemajú vplyv len šéfovia, ale nepriamy vplyv má dokonca i verejnosť. “Noviny majú obrovský dopad na Ferrari a čo sa u nich deje. Byť vo Ferrari znamená byť pod veľkým tlakom,” poukazuje na ďalší problém s “národným inštitútom Ferrari” Christian Horner.

Presne na túto tému sa pred pár mesiacmi vyjadril aj Pedro de la Rosa, ktorý si v podcaste F1 Nation zaspomínal na to, ako vtedajší šéf tímu Stefano Domenicali mal vždy v pondelok ráno na stole otvorené noviny Gazzetta dello Sport. “Už v nedeľu popoludní (po pretekoch) ste vedeli, aký vás čaká týždeň.”

Cudzinci v službách Ferrari však nečelia takému tlaku, zamyslel sa bývalý pretekár. Dôvod je jednoduchý: Nevedia po taliansky, tak o obrovskej kritike v podstate ani netušia. “Myslím si, že jedným z dôvodov, prečo sa cudzincom tak darí vo Ferrari, je ich odolnosť voči tlači. Je to hlavne spôsobené tým, že periodikám nerozumejú, alebo teda talianskym periodikám. Pre cudzincov je to dobré, ale talianski inžinieri, mechanici či ľudia, ktorí tam denne pracujú, ten tlak cítia na vlastnej koži.”

Súvisiace články