logo F1online.sk

Damon Hill vrhá tieň na aerodynamické oddelenie Mercedesu

Mercedes, ilustračné, zašpinený nos monopostu
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 11. 2023

Zo súčasnej Formuly 1 už nie je formula motorová, ale aerodynamická. Vyrovnanie výkonnosti pohonných jednotiek a zároveň nástup prísavného efektu úplne vymenil úlohy agregátov a šikovných hláv na aerodynamických oddeleniach. Damon Hill uvažuje, či práve aerodynamické oddelenie nie je veľkou slabinou Mercedesu, ktorá ho drží vzadu.

Už od začiatku modernej turboéry bol Mercedes na tróne. Jeho monopostu sa nikto nedokázal vyrovnať, a tak by sme mohli povedať, že aerodynamickému oddeleniu stačilo auto úplne nepokaziť. Od roku 2022 sa však v Brackley dejú veci, ktoré sme doposiaľ nikdy nevideli, alebo sme si ich nevšimli. Odrazu Mercedesu nestačí mať aerodynamiku, o ktorej by mohli povedať, že je v pohode. Na porazenie Red Bullu potrebujú mať aerodynamiku z kategórie excelentnej.

V podcaste z dielne Sky Sports F1 sa Damon Hill zamýšľa, či tu tento rozdiel v aerodynamických oddeleniach nebol vždy, len doposiaľ ho maskovali motory. “Ja mám menšiu úzkosť z toho, že dominancia Mercedesu bola veľmi dlho založená na ich pohonnej jednotke.”

“Ich pohonná jednotka bola veľmi dlho najlepšou, zato aerodynamika sa vždy trochu líšila od Red Bullu,” pripomína dlhoročný súboj áut s plochou podlahou a Neweyho monopostov s podlahou naklonenou dopredu. “Ak si spomeniete na koniec obdobia platnosti predchádzajúcich pravidiel Formuly 1, zotrvali pri relatívne plochom aute, zatiaľ čo Red Bull mal zadok absolútne obrovský.”

Adrian Newey vďaka tejto filozofii dokázal generovať viac prítlaku v zadnej časti monopostu. Samozrejme, keby nevedel, čo robí, ľahko by mohol napáchať veľké škody. Ak sa totiž predchádzajúca generácia podláh ocitla vyššie nad zemou a jej bočné hrany neboli dokonale utesnené dômyselne navrhnutými vzdušnými vírmi, mohli ste prísť nielen o tento extra prítlak.

Damon Hill pripomína, ako sa všetci — takmer všetci — inšpirovali Red Bullom. “Oni ukázali smer a všetci nasledovali Red Bull a ich filozofiu vysoko položenej zadnej časti. Auto malo zadok tak vysoko, že vyzeralo ako potkan.”

“Mercedes však vytrvalo alebo tvrdohlavo zotrvával pri tom svojom. V predchádzajúcej generácii sa zdalo, ako keby ich auto malo úplne iný aerodynamický koncept (od ostatných), nuž a potom prišla nová sada pravidiel,” opisuje sled udalostí majster sveta z roku 1996.

“Čo tým chcem povedať? Neuniká tu niečo aerodynamickému oddeleniu Mercedesu? V poslednej dobe navyše stratili dosť veľa dobrých ľudí z aerodynamiky do iných tímov,” podotkol Damon Hill veľavravne: Aerodynamické oddelenie Mercedesu konkurencii nestíha.

Mercedes odštartoval sezónu 2022 v hlbokej jame, z ktorej sa už-už chcel vyhrabať, ale ani prestavba monopostu medzi ročníkmi 2022 a 2023 nedopadla tak, ako to sľubovali inžinieri. Lewis Hamilton s Georgeom Russellom sa navyše ešte stále ponosujú na vlastnosti monopostu W14, a to aj po takmer dvoch sezónach od príchodu prísavného efektu. Už čoskoro sa dozvieme odpoveď na otázku, či je aerodynamické oddelenie strieborných šípov skutočne impotentné a azda ani počas rokov dominancie nebolo v efjednotke špičkou, alebo šlo len o dvojité zakopnutie.