logo F1online.sk

Podľa Russella hrozia ďalšie diskvalifikácie. Alonso si problémy súperov všíma už od Baku

George Russell
© Sam Bloxham/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala3. 11. 2023

V Brazílii je na programe ďalší šprintový víkend, ktorý opäť preverí analytické schopnosti inžinierov. Podľa Georgea Russella totiž hrozí, že popretekové kontroly podláh odhalia isté odchýlky od pravidiel podobne, ako sa to stalo v Austine.

Lewis Hamilton a Charles Leclerc sa po pretekoch v USA dopočuli nepríjemné správy. V tejto sezóne však nemusia byť poslední, kto bude z nedeľných pretekov vylúčený. Keďže aj na Interlagose majú tímy k dispozícii len jeden tréning, nastaviť svetlú výšku a odpruženie monopostov tak, aby sa doska podlahy nezbrúsila pod požadovanú hranicu 9 mm, bude tvrdý oriešok.

“Bude to naozaj náročné,” vyhlásil George Russell pred štartom víkendu v Brazílii. “Pri šprintových víkendoch je to naozaj veľký problém. Ako sme povedali v Austine, keď sme skončili tréning, veci sme si skontrolovali a nevideli sme žiadne opotrebovanie dosky. Mysleli sme si, že sme v pohode.”

Tieto slová tak celkom nekorešpondujú s tým, čo po víkende povedal Toto Wolff. Podľa šéfa Mercedesu stajňa mala mať istú rezervu, ale celkovo to malo byť s podlahou “na hrane”. Russellove vyjadrenia vyznievajú inak.

“Keď potom došlo k menšej zmene vetra, do auta sme prvýkrát natankovali 100 kíl paliva, niekoľko kôl sme odjazdili v premávke a niekoľko bez nej, tak sme sa na skutočne hrboľatom okruhu ocitli v nečakaných problémoch,” pokračoval víťaz minuloročných pretekov v Sao Paule. “Ak mám povedať pravdu, na takejto trati by sa niektoré tímy mohli opäť ocitnúť v rovnakej situácii. Patrí to k šprintovým víkendom.”

Doposiaľ sme však žiadne diskvalifikácie nevideli. Je to spôsobené len hrboľatým charakterom okruhu v USA? Nie nutne. Ak preskúmame technické správy delegáta FIA, zistíme, že počas šprintových víkendov sa doska podlahy nekontrolovala veľmi často.

V Azerbajdžane si inšpektori FIA posvietili na dosky Georgea Russella a Estebana Ocona. Na VC Belgicka a VC Kataru ich nekontrolovali vôbec, nuž a ohľadom VC Rakúska nemáme žiadne informácie. FIA mala očividne také plné ruky práce s kontrolovaním potenciálnych 1200 porušení traťových limitov, že zabudla zverejniť správu z technickej kontroly.

Podľa Fernanda Alonsa budú tímy tentoraz o čosi opatrnejšie. Niektorí si však boli vedomí problémov s opotrebovaním dosky už dávnejšie, vysvetľuje. “Pri tomto šprintovom formáte je pre všetkých dosť ťažké vyladiť monopost. Musíte pracovať s istými rezervami.”

“V Baku to bol Alpine, ktorý musel štartovať z boxovej uličky, pretože si uvedomili, že možno nesplnia pravidlá,” pripomenul porušenie parc fermé v podaní Estebana Ocona, ktorého doska bola napokon aj kontrolovaná. “V Spa zas oba Red Bully zvoľňovali pri jazde cez Eau Rouge, pretože si mysleli, že by s tým mohli mať problém.”

“A potom v Austine bolo skontrolovaných pár áut, no mnohé ďalšie neboli skontrolované, či taktiež nie sú nelegálne. Myslím si, že tu budú všetci o čosi konzervatívnejší,” vyhlásil napokon skúsený Španiel.