FIA konečne zasiahla. Už žiadne postávanie na konci boxovej uličky
Už žiadne vytváranie si priestoru na trati postávaním v boxovej uličke. Po skúsenostiach zo Singapuru a z Mexika sa FIA rozhodla, že stvrdí na papieri to, čo mnohí z nás dodnes považovali za konanie proti pravidlám. Nuž, ako sa zdá, proti pravidlám bude až od brazílskeho víkendu.
Jednou z menej nápadných tohtoročných noviniek je stanovenie minimálneho času v prípravnom kole v kvalifikácii. Toto riešenie malo hlavne na tratiach ako Monza zabrániť potenciálne nebezpečným situáciám pri vyčkávaní na zákryt za jedným zo súperov. Novinka sa však ujala a FIA začala túto prax využívať na každom okruhu.
Tým však vznikol problém. Pri hromadnom výjazde na trať, napríklad po reštarte kvalifikácie, môže byť problematické nechať si odstup na súpera pred sebou a zároveň dodržať stanovený maximálny čas. V Singapure a v Mexiku sme teda videli, že piloti zostávajú stáť na konci boxovej uličky a neštítia sa nešportovo blokovať súperov za sebou, ktorým hrozí, že sa na štartovú čiaru nedostanú včas. Max Verstappen bol z tohto dôvodu prešetrovaný v Singapure aj v Mexiku, ale komisári zjavne rozhodli, že niečo také nie je proti pravidlám.
Nejedného to prekvapilo. Aj taký ostrieľaný borec ako Jenson Button zaskočene poznamenal: „Netušil som, že niečo také sa smie. Naozaj som netušil, že môžete zastaviť v boxovej uličke bez akéhokoľvek dôvodu.“ Nuž, od Veľkej ceny Brazílie sa to definitívne nesmie.
„V inštrukciách pred štartom podujatia, ktoré riaditeľ pretekov Niels Wittich zaslal všetkým tímom pred VC Brazílie, sa uvádza, že od jazdcov sa očakávajú nové štandardy správania ako v piatkovej kvalifikácii, tak v sobotnom rozstrele,“ píše portál Motorsport.com. „Uviedol, že jazdci majú teraz zakázané zdržiavať súperov v rýchlom pruhu v boxoch počas kvalifikácie, pričom stanovil prísne pokyny, v ktorých miestach si jazdci smú vytvárať medzery.“
Inštrukcie riaditeľa pretekov hovoria: „Podľa článku 33.4 športových pravidiel nie je jazdcom dovolené pohybovať sa pomaly, čo zahŕňa aj zastavenie, v boxovej uličke bez riadneho dôvodu. Počas rozstrelu a kvalifikácie si môžu jazdci vytvoriť medzeru medzi svetlami na konci boxovej uličky a druhou safety car čiarou.“
„Každý jazdec, ktorý tak chce urobiť, sa musí držať čo najviac vľavo a umožniť súperovi za sebou ho predbehnúť po pravej strane na výjazde z boxov,“ prikazuje pilotom Wittich. Pri pohľade na tieto inštrukcie sme však veľmi zvedaví, či sa na výjazde z boxovej uličky vôbec zmestia dva monoposty vedľa seba. Ak v Brazílii áno, tak to rozhodne neplatí o všetkých okruhoch v kalendári.
- Značky
- FIA
- Niels Wittich