logo F1online.sk

Hlavnou príčinou Magnussenovej nehody bolo prehriatie bŕzd, zistil Haas

Kevin Magnussen
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala30. 10. 2023

Keď nám réžia v 32. kole pretekov ponúkla záber na dymiacu kopu šrotu, ktorú by sme ešte pár sekúnd predtým nazvali Haas VF-23, dosť nás zamrazilo. Kevin Magnussen našťastie veľmi rýchlo vyskočil z kokpitu, a tak sme vedeli, že všetko bude v poriadku. Čo však spôsobilo zlyhanie zadného zavesenia? Napohľad trochu prekvapivo to Haas pripisuje brzdám.

S teplotami pohonných jednotiek a bŕzd je to v Mexiku vždy na hrane. Vzduch je v tejto nadmorskej výške redší, a tak má i menší chladiaci účinok. Viacero jazdcov si muselo vypočuť pokyn, ktorý plnia len neradi, a síce nechať si väčší odstup od monopostov pred sebou.

Haas nemal mať takéto problémy. Aspoň podľa slov Günthera Steinera spred štartu veľkej ceny. “Dúfame, že niektoré tímy okolo nás alebo pred nami budú na hrane s chladením. My sme boli extrémne konzervatívni a môžeme jazdiť naplno.”

Toto tvrdenie sa ukázalo ako krutý omyl. Kevin Magnussen predsa len musel manažovať brzdy, ktoré sa prehrievali najmä vo chvíľach, keď sa bránil pred Loganom Sargeantom. Dán dokonca musel posunúť brzdný balans smerom dozadu v zúfalej snahe viac schladiť brzdy vpredu.

Sargeant sa nakoniec cez Magnussena dostal. Haas však o pár zákrut neskôr tak či tak skončil v bariére. “Šlo o problém s teplom, ktoré zapríčinilo zlyhanie zavesenia,” cituje Günthera Steinera portál motorsport.com. “Bolo to spôsobené horúčavou od bŕzd.”

Horúci materiál je aj mäkší, takže keď Kevin Magnussen v poslednej zákrute stratil kontrolu nad autom, preskočil cez obrubník a cieľovú rovinku prešiel po hrboľatej časti na ľavej strane, svojmu autu tým rozhodne nepomohol. Inžinier ho varoval, že nutne musí ochladiť brzdy.

“Kevin sa bránil, keď sa tie teploty dostali za hranu. Bolo to spôsobené len vysokými teplotami. Musíme to lepšie zmanažovať. Nicovo auto bolo v poriadku,” prezradil šéf stajne. Pred zvyškom sezóny však nemá strach, že by tímu chýbali súčiastky. “Sme v pohode. Nie je to ideálne, ale je to OK. Na konci sezóny je to vždy lepšie.” Z celého ročníka totiž “na sklade” zostali rôzne komponenty, ktoré sa ešte dajú využiť.

Magnussen si udrel ruku

Len pár sekúnd pred nehodou Kevin Magnussen vo vysielačke reportoval, že “ľavá zadná časť je tu úplne v háji”. Dán tak už tušil, že niečo sa môže prihodiť.

“Cítim sa v pohode,” povedal Kevin Magnussen, ktorý po nehode absolvoval vyšetrenia v lekárskom centre na okruhu. “Zlyhalo zavesenie. Konkrétne v ľavej zadnej časti som pár kôl predtým stratil veľké množstvo priľnavosti. Zrazu som prišiel o grip zas, a potom sa to celé poskladalo.”

“Myslel som si, že to bude v pohode. Na začiatku pretekov to bolo lepšie, no potom som začal odpadávať rýchlejšie ako ostatní. A potom zlyhali závesy,” rekapituloval smutný priebeh nedele. “Neviem, či tieto veci so sebou súvisia. Možno, ale musím sa ísť porozprávať s chlapcami.”

Keď Kevin Magnussen vyskakoval zo svojho auta, vytriasal si ruky, ktoré si očividne udrel. Ako je na tom? “Len som dostal po rukách. Trochu ma bolia, ale budú v pohode.”