logo F1online.sk

Norris podpichuje Aston Martin: S každým vylepšením spomalia

Fernando Alonso
© Twitter/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 10. 2023

Bolo len otázkou času, než McLaren predbehne v celkovom hodnotení Pohára konštruktérov Aston Martin. Definitívne sa tak stalo na VC USA v Austine. Stajňa zo SIlverstone spadla na piate miesto a tam zrejme do konca sezóny aj ostane. Na oslavu posunu svojho tímu medzi kvarteto najlepších sa pilot McLarenu Lando Norris rozhodol trochu podpichnúť svojich rivalov.

Táto zmena v celkovom poradí bola mnohými považovaná len za formalitu. Forma stajne z Wokingu v posledných týždňoch gradovala takým spôsobom, že sa viac hovorilo o súboji McLarenu s Ferrari, ktoré štyri veľké ceny pred koncom drží pred náskok 80 bodov.

Naproti tomu bol Aston Martin začiatkom sezóny nielen pred McLarenom, ale dokonca aj pred Ferrari, čo sa pri pohľade na súčasnú výkonnosť monopostu AMR23 zdá ako dávno zabudnutá história. Za ten čas sa objavilo množstvo vysvetlení prepadu tohto tímu. Hovorilo sa o zásahoch FIA, o nových pneumatikách aj o nefunkčných vylepšeniach, ktoré naďalej zostávajú oficiálnou verziou príbehu o prepade stajne zo Silverstone.

„Zdá sa, že sme chytili dobrý rytmus. Naproti tomu Aston Martin, neviem, vyzerá to, akoby s každým nasadeným vylepšením auto v skutočnosti spomalili,“ vypálil torpédo do lode menom AMR23 Lando Norris. „Chcem tým povedať, že na začiatku sezóny bojovali s Red Bullom a aj keď neviem, ako skončili v nedeľných pretekoch, v piatkovej kvalifikácii vypadli obe ich autá už v Q1.“

„Neviem, aké majú problémy, ale bývali veľmi silní. V prvej polovici sezóny pozbierali hromadu bodov, ale v tej druhej sa trápia. V našom prípade to bolo presne opačne,“ dodal Norris.

Krack neľutuje nasadenie vylepšení počas šprintového víkendu

Podujatie v Austine bolo dobrým príkladom trápenia Aston Martinu. Tím priviezol do Ameriky vylepšenia, čo je pri šprintovom formáte vždy riskantné, ale nijak neobvyklé. V jedinom voľnom tréningu však prišli problémy s brzdami a Fernando Alonso s Lancom Strollom toho veľa nenajazdili. Do kvalifikácie tak vstupovali s nesprávnym nastavením a obaja vypadli už v Q1.

V Aston Martine sa preto rozhodli, že štart z posledného či predposledného radu je vlastne to isté ako z boxov, a tak zvolili kompletnú zmenu nastavenia. Vyplatilo sa, aj keď nakoniec sa po odstúpení Fernanda Alonsa museli uspokojiť so siedmym miestom Lanca Strolla. Napriek tomu, šéf stajne Mike Krack zhodnotil pre Autosport víkend v podaní Aston Martinu pozitívne.

„Prišli sme o piatkový tréning a neboli sme dostatočne pripravení. Keď sme sem prichádzali, hovorili sme si, že musíme tú hodinu využiť na sto percent, ale došlo k tomuto rušivému vplyvu a nepozbierali sme potrebné dáta. Podľa mňa je možné priviezť na šprintové podujatie vylepšenia, ale zároveň sa potrebujete vyhnúť problémom,“ povedal Krack.

Vzhľadom na komplikácie hodnotí Luxemburčan víkend pozitívne. „Po troch dňoch tvrdej práce nájdete v garáži pár usmiatych tvárí, ktoré sú namieste. Zároveň je to však pre nás nevyužitá príležitosť. Taká je však realita. V piatok sme si mali urobiť domácu úlohu, ale to sa nám nepodarilo. Následky sme znášali celý víkend.“

Nebolo by preto lepšie držať sa pravidla, podľa ktorého nie je prinášanie vylepšení na šprintové podujatie rozumné? Iste, nie vždy sa dodržiava, stačí sa pozrieť napríklad na Haas, ale ani americkému tímu sa to príliš nevyplatilo. Na druhej strane, do Mexika môžu ísť obe stajne s cennými dátami a riešeniami.. Krátko pred koncom sezóny už beztak nie je na čo čakať.

„Platí pravidlo, že na šprintový víkend nemáte prinášať vylepšenia. Keď sa rozhodnete to urobiť, musíte si byť vedomí rizika a potom sa nesťažovať, že to nevyšlo. Je to ďalšia lekcia,“ povedal Krack.

„Viete, že po štarte z boxov bude veľmi ťažké bodovať, zvlášť s naším sobotným tempom. Teraz už vieme, že sme sa rozhodli správne. Myslím si, že nám trochu pomohli aj okolnosti, pretože keď sme sa ocitli za niektorým zo súperov, ten okamžite zahol do boxov. Takto sme sa vyhli súbojom s asi tromi alebo štyrmi pilotmi a nemuseli sme s nimi bojovať na trati. Boli sme prekvapení, ako skoro niektorí z nich išli do boxov,“ povedal Krack.