logo F1online.skF1online.sk

Leclercova diskvalifikácia? Ferrari ukazuje prstom na šprint, nerovnosti, ale aj vietor

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2023

Ferrari si do Austinu priviezlo nefunkčné kalkulačky. Okrem toho, že Charlesovi Leclercovi s ich pomocou pripravilo jasne horšiu stratégiu, sa pomýlilo aj pri nastavovaní monopostu. Ako ukázali merania dosky podlahy, monopost SF-23 jazdil príliš nízko nad traťou a príliš často na ňu narážal. Dôvodov je vraj viacero a jedným z nich je dokonca i vietor.

Technici z radov FIA si tentoraz posvietili na celý rad monopostov a parametrov, ale dosku podlahy skontrolovali len na štyroch autách. Max Verstappen a Lando Norris prešli bez výhrad, no Lewisa Hamiltona a Charlesa Leclerca čakala diskvalifikácia. Ich dosky podlahy nemali požadovanú hrúbku deviatich milimetrov. Je škoda, že FIA nezverejnila namerané hodnoty. Aspoň by sme vedeli, či sa Lewisovi Hamiltonovi podarilo prekonať svoju diskvalifikáciu z Brazílie 2021, keď doplatil na neuveriteľných 0,2 milimetra pri štrbine DRS.

“Šprintový víkend je veľmi chúlostivý,” pustil sa do obhajoby Ferrari športový riaditeľ Diego Ioverno. “Na prípravu auta máte veľmi málo času, len jeden tréning, pretože potom idete priamo do parc fermé. Od tohto momentu sa monopostu nesmiete dotýkať.”

To samo osebe nebol problém, veď za nami je už niekoľko šprintov a všetky autá to doteraz prežili. Zástupca Scuderie preto pokračoval. “Austin je krásna trať, ale má veľa nerovností. Pre jazdcov a autá je to veľmi ťažké. V minulosti už poškodili zavesenia aj šasi.”

“Vedeli sme, že to bude náročné, a preto sme po prvom tréningu zodvihli svetlú výšku auta,” prezradil Ioverno. Pred pretekmi sa pre ten istý krok rozhodli aj v Aston Martine a v Alfe Romeo azda si uvedomujúc, že piatkové úpravy by na 56-kolové preteky nepostačovali. Netreba zabudnúť na to, že počas prvého tréningu sa prakticky nejazdilo s plne natankovaným autom.

Vo Ferrari o svojich výpočtoch nepochybovali. “Z nášho pohľadu to malo byť OK. Svoj vplyv však mal aj vietor, ktorý zmenil smer a bol silnejší, než sa predpokladalo. Toto všetko viedlo k tomu, že naše auto bolo po pretekoch označené za nelegálne.”

Po vojne je každý generál. Ani inžinierom Ferrari už teraz netreba vysvetľovať, čo mali a čo nemali v piatok robiť. Maranello však konalo s najlepším vedomím a svedomím. Netreba však zabúdať ani na to, že cieľom nie je len ochrániť podlahu, ale aj zvýšiť konkurencieschopnosť auta.

Svetlú výšku totiž mohli zvýšiť ľubovoľne, no každý milimeter by ich stál cenné desatinky na kolo. V modernej ére prísavného efektu patrí svetlá výška k najdôležitejším parametrom, ktoré vplývajú na celkový prítlak auta.

“V tejto chvíli k tomu nevieme veľa povedať a nevieme toho ani veľa spraviť,” bezradne zvesil plecia Ioverno. “Keď to hodnotíme spätne, mohli sme auto zodvihnúť ešte o trochu viac, ale stratili by sme výkon a my sa vždy snažíme optimalizovať náš výkon.”

Diskusia