logo F1online.skF1online.sk

Budú sa preteky odkladať aj pre vysoké teploty? FIA reaguje na ohrozenie jazdcov v Katare

Logan Sargeant
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2023

Pre Medzinárodnú automobilovú federáciu je bezpečnosť všetkých účastníkov veľkých cien alfou a omegou. Je preto až zarážajúce, že v nedeľu dovolila pokračovať aj pilotom, ktorí doslova počas jazdy omdlievali, a tak predstavovali veľkú hrozbu nielen sami pre seba, ale aj pre ostatných účastníkov. FIA si však pred týmto problémom nezakrýva oči a sľubuje protiopatrenia.

Extrémne teploty a vysoká vlhkosť vzduchu znamenali, že mnohí piloti sa v kokpite začali takmer až variť. Zúfalo sa snažili ochladiť aj celkom neštandardnými spôsobmi — napríklad Esteban Ocon sa na rovinkách pokúšal rukami nasmerovať vzduch do prilby —, ale tieto snahy boli do veľkej miery márne, priam nebezpečné. Júki Cunoda si v takejto zúfalej snahe otvoril priezor, no len sa oslepil, keď mu do očí nafúkal piesok.

Pri týchto záberoch nejednému fanúšikovi mohlo prísť až smiešne, ako FIA pred rokom brojila proti Hamiltonovým pírsingom či počas štvrtkového programu zakazovala jazdiť na okruhu s bicyklom.

“Medzinárodná automobilová federácia s obavami poznamenáva, že extrémne teploty a vlhkosť počas Veľkej ceny Kataru 2023 mali dopad na fyzickú pohodu jazdcov,” píše FIA v oficiálnom stanovisku, ktoré zverejnila v pondelok večer. “A hoci ide o elitných športovcov, nemalo by sa od nich očakávať, že budú pretekať v podmienkach, ktoré by mohli ohroziť ich zdravie alebo bezpečnosť.”

Regulačný orgán na jednej strane ukazuje prstom na tímy a konštatuje, že “je zodpovednosťou súťažiacich zabezpečiť bezpečnú prevádzku ich monopostov”, no na druhej strane avizuje, že podobne ako pri požiadavkách na bezpečnosť okruhov a áut, aj v tomto prípade zasiahne. “FIA prijme všetky primerané opatrenia na to, aby stanovila a odkomunikovala akceptovateľné parametre, za ktorých sa môžu konať podujatia.”

V súčasnosti sa teda nedá vylúčiť, že podobne ako pri extrémnom daždi alebo vetre, tak aj pri extrémnych horúčavách a vysokej vlhkosti vzduchu sa preteky budú odkladať, až kým podmienky na trati nebudú vyhovovať “tabuľkám” FIA. To je však hudbou budúcnosti.

FIA medzitým konštatuje, že už spustila analýzu VC Kataru, aby do budúcna predstavila odporúčania pre jazdu v extrémnych podmienkach. “Hoci by sme mali poznamenať, že budúcoročná VC Kataru sa uskutoční v neskoršej fáze roka, keď sa očakávajú nižšie teploty, FIA uprednostní proaktívny prístup, aby sa v budúcnosti takýto scenár nezopakoval.”

“Na nadchádzajúcom zasadnutí lekárskej komisie v Paríži sa bude diskutovať o niekoľkých opatreniach,” prezrádza FIA. “Tieto opatrenia môžu okrem iných zahŕňať odporúčania pre súťažiacich, výskum v oblasti modifikácií kokpitu pre efektívnejšie prúdenie vzduchu, a odporúčania pre zmeny v kalendári tak, aby korešpondovali s prijateľnými klimatickými podmienkami.”

FIA sa chce inšpirovať aj inými sériami, ktoré sa konajú v extrémnych podmienkach, a preskúmať, či sa niektoré z opatrení nebudú dať aplikovať aj na okruhoch F1.

Súvisiace články

Diskusia