logo F1online.sk

Uchyľujú sa k nej často, ale neradi: Tímovej réžii sa už treba vyhnúť, znie z Mclarenu

Oscar Piastri a Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 10. 2023

McLaren sa uchýlil k tímovej réžii v prebiehajúcej sezóne hneď niekoľkokrát – naposledy v Japonsku, ale aj v takom Maďarsku či v Taliansku. Hoci rozkazy prijaté na boxovom múriku padli na osoh zväčša obom jazdcom a tím z Wokingu sa i vďaka takejto „nekalej“ praktike tešil koniec-koncov z lepších výsledkov, šéf stajne Andrea Stella by bol najradšej, ak by k obdobným zásahom do pretekového diania viac nedochádzalo. A to v ideálnom scenári už ani raz.

Oscar Piastri bol počas Veľkej ceny Japonska vyzvaný, aby prepustil pozíciu svojmu tímovému kolegovi Landovi Norrisovi, v ktorého prípade sa McLaren rozhodol uplatniť mierne posunutú pretekovú stratégiu. Táto výmena pozícií však v konečnom dôsledku pomohla obom jazdcom, keďže za sebou zbytočne nestrácali čas. Obaja sa napokon tešili z pódia a zaznamenali vôbec najlepší tímový výsledok od pretekov v Monze spred dvoch rokov.

Napriek tomu, že pozičné „rošádo“ slávilo úspech, šéf stajne z Wokingu Andrea Stella by bol najradšej, ak by k obdobným zásahom do pretekové diania dochádzalo iba sporadicky, respektíve v krajne nevyhnutných prípadoch.

„V Japonsku bolo prijať toto rozhodnutie svojím spôsobom oveľa jednoduchšie [ako v Maďarsku a v Taliansku, pozn. red.], keďže tie dve predchádzajúce situácie boli oveľa viac stresujúce, špecificky tá v Monze,“ vyslovil sa Andrea Stella.

„Pod pojmom ´stresujúce´ myslím to, že sme našim dvoma pilotom [v Maďarsku a v Taliansku] privodili stres, ktorému sme sa naozaj mohli vyhnúť,“ povedal Talian. „Všetko sme si to ešte raz prešli. V budúcnosti sa niečo podobné ešte možno zopakuje, ale keď sa tomu bude dať vyhnúť, tak by sme sa tomu mali vyhnúť.“

„V tomto prípade [v Japonsku] sme zvolili prístup ´uvidíme, ako rýchlo sa Lando dotiahne a či k predbiehaciemu manévru dôjde prirodzene´. Keď sme videli, že to prirodzenou cestou nepôjde, požiadali sme pilotov, aby sa vymenili, následkom čoho by nestrácal ani jeden z nich v pretekoch čas.“

Stella si myslí, že o rozdiel v pretekovom tempe medzi Landom Norrisom a Oscarom Piastrim sa postarala nadmerná degradácia pneumatík, na ktorú doplatil  pre skoršiu zastávka v boxoch väčšmi Austrálčan. „V pretekoch, akými sú tieto, sa počíta každé jedno kolo, ktoré strávite naviac v prvom stinte. Ak pôjdete do boxov o jedno kolo neskôr ako niekto iný, získate desatinu na kolo k dobru,“ utrúsil 52-ročný inžinier.

„Lando zamieril v tej etape pretekov do boxov o šesť kôl neskôr [ako Oscar], takže jeho auto bolo automaticky o šesť desatín rýchlejšie ako naše druhé auto. Okrem toho musím povedať, že Landovo tempo bolo v konečnom súčte veľmi dobré. Musíme sa preto spoločne s Oscarom pozrieť na to, kde mohol získať tú jednu či dve desatiny tempa k dobru, ktoré mu v porovnaní s Landom očividne chýbalo,“ doplnil Stella.