logo F1online.skF1online.sk

Leclerc sa v tomto roku snaží prispôsobiť svoj jazdecký štýl nedotáčavému autu

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 10. 2023

Pilotov Ferrari čaká ďalší tesný súboj o interné víťazstvo. Carlos Sainz prišiel po letnej prestávke veľmi dobre nachystaný a opanoval dianie v garáži, kým Charles Leclerc sa začal viac trápiť. Dôvodom je väčšia nedotáčavosť monopostu. Šesť veľkých cien pred koncom sezóny má Španiel pätnásťbodový náskok, takže Charles ešte stále môže zakončiť rok ako lepší z dvojice pilotov Ferrari.

Jazda s tohtoročným monopostom SF-23 nie je žiadny „med“, to platí ako pre Charlesa Leclerca, tak pre Carlosa Sainza. Na jeseň sa však inžinierom predsa len podarilo nájsť vhodnejšie nastavenie. Bohužiaľ pre monackého pretekára, príliš nevyhovovali jeho jazdeckému štýlu.

„Okamžite sme vedeli, kde máme slabiny,“ povedal Leclerc v rozhovore pre portál The Race o úvode sezóny. „Minimálne začiatkom roka sme boli strašne citliví na vietor, čomu je podľa mňa pre fanúšikov ťažké porozumieť, keď nesledujú Formulu 1 úplne podrobne.“

„Objavilo sa však aj niekoľko výnimiek, ako napríklad Baku, kde dosť silno fúkalo, ale boli sme veľmi silní, čo bolo ťažko pochopiteľné. Následne sa však vo všeobecnosti potvrdil trend, že v týchto podmienkach sa strašne trápime. Dokonca aj v rámci jedného víkendu sme zažili veľmi dobré a veľmi náročné tréningy,“ spomína monacký pretekár.

„To pre nás bolo veľmi, veľmi náročné, pretože aj pre jazdca je ťažké nastaviť auto určitým spôsobom, keď sa s každým výjazdom na trať veľmi mení. Zvlášť pre mňa to bolo náročné, keďže ja mám rád veľmi silný predok monopostu, takže auto bolo raz veľmi pretáčavé a zakrátko sa mi celkom pozdávalo. Bolo skrátka náročné nájsť konzistenciu z jazdeckého aj tímového pohľadu,“ vysvetlil Leclerc.

Pre súčasných pilotov je veľmi ťažké niečo vysvetliť pre médiá, keďže v dobe sociálnych sietí sa kritika a nenávisť šíria rýchlosťou optickej siete. Jednoduché vysvetlenie problémov, ktoré patria ku každému športu, sa nejednému javí ako praobyčajné vyhováranie alebo dokonca vyplakávanie.

K práci však patria problémy a sám Leclerc sa snažil jednoznačne vysvetliť, že sa na nič nevyhovára. Formula 1 je najzložitejší šport na svete a ako fanúšikovia by sme preto nemali zakaždým hľadať jednoduché vysvetlenie.

„Vždy som poriadne tlačil na zadok monopostu a zo začiatku sezóny som to určite preháňal,“ prehlásil Leclerc o svojej obľube k „ľahkým zadkom“. „Neznášam však hľadanie výhovoriek. Ja som jazdec a ja nastavujem auto. Na konci dňa som to bol ja, ktorý si na začiatku sezóny zvolil takéto nastavenie, aj keď to auto pre svoju nekonzistentnosť možno nedokázalo zvládnuť.“

„Je to teda na mne. Presne viem, prečo došlo k tým chybám, čo je najdôležitejšie, pretože takto sa z toho môžete poučiť pred zvyškom sezóny,“ hovorí monacký pretekár.

„Teraz sme, samozrejme, v celkom odlišnej pozícii ako minulý rok. Vtedy sme mali veľmi silnú prednú nápravu a auto zostalo konzistentné v priebehu celej sezóny. V tomto roku sa to o niečo ťažšie manažuje.“

„To je však v poriadku. Musíme sa predsa z roka na rok prispôsobiť. Okrem toho som na začiatku sezóny volil až príliš veľkú pretáčavosť. V ideálnych podmienkach to bola dobrá voľba, ale, bohužiaľ, podmienky sa neustále menia. Keď sa to stalo, tak som sa trápil viac,“ dodal Leclerc.

Sezóna sa vyvíjala ďalej a Ferrari postupne našlo cestičky, ako si s nespratným monopostom poradiť. Dokladom dobrej práce traťového tímu je jeho jesenná forma. Aj keď si auto po „fyzickej“ stránke neprešlo veľkými zmenami, poctivé zbieranie dát a ich vyhodnocovanie nakoniec slávilo úspech. Toto však nakoniec pomohlo skôr Carlosovi Sainzovi, ktorému pretáčavé autá veľmi nesvedčia.

„Je veľmi náročné riadiť nekonzistentné auto nastavené skôr na pretáčavosť. Musíte sa posúvať viac k nedotáčavosti, čo nemám rád, skrátka nerád jazdím s nedotáčavým autom,“ povedal Leclerc.

„Musel som pracovať a pokúsiť sa prispôsobiť svoj jazdecký štýl nedotáčavému autu, čo nie je moja najsilnejšia stránka. Snažil som sa nastavenie posunúť trochu viac svojím smerom, čo príliš nešlo, a zároveň prispôsobiť svoju jazdu väčšej nedotáčavosti, ktorú toto auto potrebuje.“

„Kliesnite si cestu dátami a videami a pokúšate sa pochopiť, čo robíte v aute nesprávne. Zároveň sa z toho musíte poučiť,“ dodal Charles.

Súvisiace články

Diskusia