Vettel v roku 2022 porušil svoju tradíciu: Ani neviem prečo, asi to bolo znamenie
Viac než pol roka sme o Sebastianovi Vettelovi v podstate nepočuli, no teraz sa vracia do Formuly 1! Možno vás však nepotešíme; zatiaľ len spomienkami. Nemec prezradil, že sa na formulovom dôchodku nenudí tak, ako ho pred tým niektorí vystríhali. Uznáva však, že možno je to spôsobené aj zmenou jeho postoja ku koncu kariéry, ktorý viedol aj k porušeniu dlhoročnej tradície.
Sebastian Vettel počas svojej kariéry odjazdil 299 veľkých cien, vyhral 53 pretekov a získal štyri tituly. Stanovil viacero rekordov, ktoré dnes prepisuje Max Verstappen. Mladíkovi v službách Red Bullu sa dokonca ešte tento rok môže podariť prekonať svojho predchodcu v počte víťazstiev. Verstappen ich má na konte 47, Vettel 53. Do konca ročníka zostáva ešte sedem veľkých cien.
Pokus zaokrúhliť počet štartov na 300 či vidina ešte sa trochu pobiť s Maxom Verstappenom o pozíciu tretieho najdekorovanejšieho jazdca v histórii efjednotky však nemeckého šampióna len sotva priláka naspäť. Kráľovná motoršportu mu však chýba, ako prezradil v rozhovore pre nemecký Bild po jazde na Nordschleife.
“S tímom a na tejto trati som v aute trochu cestoval v čase. Bolo fajn si opäť zajazdiť,” pousmial sa Sebastian Vettel, ktorý sa od odchodu do dôchodku predstavil aj v Mansellovom Williamse, ale výlet na Nürburgring bol prvý na poriadnom okruhu.
Aké pocity ho vtedy zaplavili? “Nostalgia. Som však v pohode. Samozrejme, chýba mi veľa vecí, ale na druhej strane mám rád veľa iných vecí. Zatiaľ mi z toho nepreskočilo. Všetko je v správnych medziach.
Prirodzene nasledovala doplňujúca otázka: Zatiaľ mu z toho nepreskočilo? “Veľa ľudí mi hovorilo: Počkaj tri mesiace a zblázniš sa z toho. Všetko je však v poriadku. Bolo to moje rozhodnutie a naozaj som sa na to tešil, aj keď som nevedel, čo ma čaká, a stále neviem, čo ešte môže prísť. Práve táto neistota je vzrušujúca.”
Sebastian Vettel mal pätnásť rokov nalinkovaný kalendár Formulou 1. Svoje plány si organizoval okolo veľkých cien a vždy dopredu vedel, kedy a aká výzva ho čaká. Život po Formule 1 je úplne iný. Tak ako každý bežný smrteľník, aj on teraz musí nájsť zmysel života.
Na Formulu 1 však stále myslí. “Dosť často,” prikývol držiteľ 3098 majstrovských bodov. “Je prirodzené, že ako fanúšik ju sledujem a zaujímam sa o ňu. Stále sa mi hlavou preháňajú rôzne myšlienky, ale už nie sú také početné ako v priebehu posledných rokov.”
“Niektoré veci mi vôbec nechýbajú, iné strašne,” spovedal sa Vettel. Jazdu v monoposte F1 nenahradí ani jachting, ktorému sa v posledných mesiacoch venoval, ani lyžovanie či cyklistika. “Chýbajú mi tie vypäté momenty, súťaživosť… No ja som sa nad týmto zamýšľal už vopred. Isté veci nedokážete nahradiť, dokonca ani jazdu v aute, nával adrenalínu.”
“Ak ho už nemáte, neznamená to, že váš život sa skončil a každý deň po zvyšok svojich dní budete len trpieť. Vôbec to tak nie je. Na svete je veľa iných skvelých vecí, môžete si vyskúšať aj niečo ďalšie,” podotýka.
Vettel prezradil, že v týchto mesiacoch toho skúša naozaj veľa, no čo je dôležitejšie, spoznáva sám seba. Ešte si neurčil jasný smer, ktorým sa chce v nasledujúcich rokoch uberať, či oblasť, ktorej sa bude intenzívne venovať. Vidí však zmysel v riešení environmentálnych otázok.
Dokonca prezradil, že na víkendovú Veľkú cenu Japonska sa nejde len pozrieť na preteky a stretnúť starých známych. Za druhou zákrutou v Suzuke chce spoločne s tímami F1 otvoriť hmyzie, najmä včelie hotely, a upozorniť na ich dôležitú úlohu. “Biodiverzita je globálny problém. Hmyzie hotely sme nainštalovali už v Rakúsku, ale tento problém existuje aj v Japonsku. A možno sa dočkáte malého prekvapenia na obrubníku v druhej zákrute,” avizuje 36-ročný Nemec, z ktorého sa možno na chvíľu stane umelec.
Ak by Vettel chcel upozorňovať na ekologické problémy, s platformou s menom Formula 1 pod nohami by sa mu to robilo ľahšie. Špekulovalo sa, že Stefano Domenicali by mu mohol udeliť funkciu akéhosi poradcu pre ekologické otázky, no je otázne, akú váhu by mal jeho hlas oproti celému radu automobiliek, ktoré kŕmia kráľovnú motoršportu.
Keby mal o takú pozíciu záujem, Sebastian Vettel s takým obrovským množstvom skúseností by sa poľahky mohol stať poradcom niektorého tímu, prípadne aj ambasádorom celej Formuly 1. Ak by však do toho šiel, chcel by mať jasný dôvod. Určite by nestačilo to využiť len ako spôsob, ako sa udržať v kontakte s F1.
V opačnom prípade to mohol spraviť hneď. “Úmyselne som chcel spraviť jasný rez. Jednoduchšou voľbou by bolo pokračovať a v nejakej forme zostať spätý so športom. Chcel som sa však vystaviť tejto nepohodlnej situácii a viac sa spoznať. A dosť sebecky som chcel aj viac času pre moju rodinu a deti. Čas sa už nevráti,” uvedomuje si otec Emily, Matildy a syna, ktorého meno nie je známe; od narodenia v roku 2019 ho ešte nepredstavil svetu.
Rovnako ako nie je známe meno jeho syna, však nie je známa ani prezývka monopostu AMR22, v ktorom Sebastian Vettel ukončil kariéru. Nemec svoju tradíciu premenovávania áut porušil, no až do rozhovoru na Nürburgringu si to ani neuvedomil.
Mená monopostov Sebastiana Vettela:
- 2008 – Julie
- 2009 – Kate + Kate’s Dirty Sister
- 2010 – Luscious Liz + Randy Mandy
- 2011 – Kinky Kylie
- 2012 – Abbey
- 2013 – Hungry Heidi
- 2014 – Suzie
- 2015 – Eva
- 2016 – Margherita
- 2017 – Gina
- 2018 – Loria
- 2019 – Lina
- 2020 – Lucilla
- 2021 – Honey Ryder
- 2022 – ?
“Nie, a ani neviem prečo,“ zháčil sa Vettel po otázke, či už svojmu autu našiel meno. Podľa autora rozhovoru sa aj jeho nálada viditeľne zmenila. “Nebol to žiaden zámer, skrátka sa to tak udialo. Možno to bolo znamenie.”
Znamenie toho, že sa vo Vettelovom vnútri niečo zmenilo a odrážalo sa to na jeho vzťahu s Formulou 1? “Myslím si, že áno. Nechcem povedať, že som z neho vyrástol; tento šport milujem a milujem jazdenie. Nezastavil som preto, že by som už nechcel jazdiť alebo by ma to nebavilo. Život však vždy ide ďalej…”