logo F1online.sk

Pri 25-tich a viac pretekoch budeme musieť pracovať na dve zmeny, varuje Steiner

Kevin Magnussen v boxoch
© LAT Images/Haas
Tomáš Masár
Tomáš Masár19. 8. 2023

Formula 1 sa neustále rozširuje o nové podujatia. V nasledujúcej sezóne zavítame až do dvadsiatich štyroch destinácií na piatich kontinentoch. Zatiaľ čo fanúšikov pred televíznymi obrazovkami navyšujúci sa počet pretekov teší, jednotlivé celky štartového poľa už o čosi menej. Stajne opakovane poukazujú na prepracovanosť svojich zamestnancov, ktorí idú častokrát až na limit svojich schopností a výdrže. Šéf Haasu Günther Steiner dokonca avizuje, že pokiaľ sa pretekový kalendár rozšíri čo i len o jedny ďalšie preteky, jeho tím to už kapacitne neunesie.

Kalendár Formuly 1 môže v súčasnosti pozostávať nanajvýš z 24-roch pretekov. Limit, ktorý je stanovený v aktuálnej Concordskej dohode, by sa podľa Günthera Steinera navyšovať už nemal – a to za žiadnych okolností.

Tirolčan sa domnieva, že je momentálna logistická zaťaženosť jednotlivých tímov beztak vysoká a aj prípadné rozšírenie súťaže o len jedny či dva preteky by mohlo byť povestným klinom do rakvy. „Dvadsaťštyri pretekov považujem pri  súčasnom obchodnom modeli za [absolútny] limit,“ vyjadril sa Steiner.

„Ak by sme mali viac pretekov, museli by sme vynaložiť oveľa viac financií a de facto vytvoriť dve skupiny v rámci jedného tímu. V opačnom prípade si myslím, že by bolo prilákať nových zamestnancov do F1 veľmi zložité. Formula 1 si vyžaduje veľa času, vidím to sám na sebe.“

„Na okruh prichádzam v stredu, ale niektorí členovia tímu zo „set-up crew“ sa doma nezastavia niekedy aj niekoľko mesiacov v rade, čo je príliš dlhé obdobie. Pre nich je to náročnejšie ako pre mňa, avšak ani pre nás nie je jednoduché stráviť kvôli pretekom v priebehu roka mimo domova až 24 víkendov.“

Hoci Steiner pripúšťa, že pri niektorých zamestnancoch sa dá uplatniť princíp rotácie, v prípade mechanikov a inžinierov je to problematickejšie. „Niektorí ľudia sem-tam radi rotujú. Rotačný princíp sa snažíme uplatňovať pre niektoré špecifické pozície, ako napríklad pre IT oddelenie, v prípade ktorého je to uskutočniteľné.“

„Rotovať mechanikov a inžinierov je však ťažké. Máme síce niekoľkých inžinierov a výkonnostných inžinierov, ktorí sa striedajú, ale rotácia pretekových inžinierov je z pohľadu jazdca náročná, nakoľko musí ´prepínať´ medzi jedným inžinierom a druhým. Pri mechanikoch platí, že veľa z nich rado absolvuje všetky preteky, pretože radi trávia čas s tímom a autom.“

„Niekedy, keď má niektorý z chlapov niečo neodkladné doma, napríklad svadbu, máme kapacitu ho vystriedať. V prípade, že by kalendár pozostával z viac než dvadsiatich štyroch pretekov, by sme však potrebovali dva nezávislé tímy, a to je už o niečom inom,“ zakončil Steiner.