logo F1online.sk

Nové pohonné jednotky si podľa Kracka vyžiadajú „drastický zásah“ do technických pravidiel

Lance Stroll
© LAT Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 8. 2023

Boj o podobu (a v prípade pohonných jednotiek zmenu) technických pravidiel pre rok 2026 začína. V posledných mesiacoch sme sa tejto téme venovali pomerne extenzívne. Hlavne Red Bull bije na poplach a volá po zmene. Ako však ukazujú vyjadrenia šéfa Aston Martinu Mikea Kracka, tím okolo Christiana Hornera rozhodne nie je jediný so svojimi obavami.

Red Bull má problém s podobou nových motorov aj šasi. Nové pohonné jednotky, teda ich elektrické súčasti, vraj nebudú na dlhých rovinkách stíhať. Okrem toho, vynára sa problém s hmotnosťou, keďže nové motory majú byť oveľa ťažšie.

Stefano Domenicali už odvážne hlása, že nové autá majú byť ľahšie, menšie a hlučnejšie než tie staré, aspoň taký cieľ si vraj F1 vytýčila. Je však prudko otázne, ako chce niečo také dosiahnuť. Nič z toho, čo o nových autách doteraz vieme, nenasvedčuje, že by sa toto prianie malo splniť. Nové motory majú byť väčšie (napriek odstráneniu mimoriadne nepopulárneho MGU-H), ťažšie a „elektrickejšie“.

Na možné problémy upozorňuje aj šéf Aston Martinu Mike Krack, ktorý vyjadril veľmi podobné obavy ako Christian Horner, čo len dosvedčuje, že Red Bull nie je vo svojom „boji“ osamotený.

„Áno, robí nám to starosti a podľa mňa to platí pre všetkých z nás,“ odpovedal v rozhovore pre portál RaceFans na otázku, či mu nové pravidlá pre rok 2026 robia starosti. „Myslím si, že dodávatelia pohonných jednotiek spolu s FIA vytvorili súbor pravidiel dúfajúc, že šasi ich môže nasledovať. Vidíme však, že budeme musieť vykonať drastické úpravy pravidiel pre šasi, aby to fungovalo. Po technickej stránke je to však možné uskutočniť.“

„Preto hovorím, že máme pracovať spoločne v záujme všetkých. Som si istý, že môžeme prísť s takým súborom pravidiel, s ktorým to bude fungovať a všetci budú spokojní,“ povedal Krack.

Nuž, keby boli všetci spokojní, tak by zrejme išlo o prvý prípad v histórii tohto športu. Pre Aston Martin sú však predpisy dôležité, pretože od roku 2026 mu bude dodávať pohonné jednotky japonská Honda. Integrácia motora do šasi je pritom dôležitým výkonnostným elementom.

„Vedieme dialógy s Hondou na všetkých frontoch, či už zo športového hľadiska, ale aj z technického ohľadne umiestnenia motora a jeho súčastí do šasi. Vedieme predbežné rozhovory,“ hovorí Krack. „V podstate diskutujeme o všetkom zo športovej, finančnej alebo obchodnej stránky, pričom máme vybratých našich partnerov. Takto sa začala naša pravidelná spolupráca a diskusie, zároveň sa snažíme čas od času stretnúť.“

Podľa Luxemburčanových slov nikto v Aston Martine nepochybuje o kvalite novej pohonnej jednotky Hondy. „Som o tom absolútne presvedčený. Na vlastné oči vidím, že sú to zapálení pretekári, maximálne na to tlačia a postavia majstrovský motor.“

Súvisiace články