logo F1online.sk

Náš motor je na míle pred Ferrari a Audi, tvrdí Marko

Nahý Red Bull RB19 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 8. 2023

V roku 2026 vstúpia do platnosti nové technické pravidlá pre pohonné jednotky, ktoré budú pre Formulu 1 historickým medzníkom. Stali sa však tiež predmetom zákulisných sporov. Red Bull žiada ich dodatočnú úpravu a navýšenie výkonu spaľovacieho motora, kým Mercedes zásadne nesúhlasí a podozrieva svojho súpera, že sa snaží zmenou pravidiel kompenzovať nedostatky vo vlastnom vývoji. Helmut Marko a niektoré zdroje však tvrdia pravý opak.

Red Bull má začať s testovaním kompletnej pohonnej jednotky na dynamometri. Podľa niektorých zákulisných informácií je vývoj v Milton Keynes pred ostatnými a v roku 2026 by mohol mať Red Bull najvýkonnejšiu pohonnú jednotku na rošte. Odkiaľ sa takéto „zaručené“ informácie berú, nie je známe, ale povzbudzuje ich samotný poradca Red Bullu Helmut Marko.

„Nemyslím si, že zaostávame po technickej stránke,“ povedal Rakúšan v rozhovore pre Motorsport-Total.com. „Priviedli sme do nášho tímu ľudí z Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Cosworthu.“

„Pomáha nám Ford, ktorý je naším partnerom v tejto oblasti. Máme tých najlepších odborníkov na spaľovacie motory a tiež dva veľmi chytré mozgy, ktoré majú pod palcom elektrickú časť pohonnej jednotky.“

„V súčasnosti testujeme spaľovací motor s MGU-K a batériou. Sme preto na míle pred Audi, Ferrari a podobne aj Mercedesom,“ pochválil sa Marko.

Ak je to pravda, niet pochýb, že Red Bull je pred Audi. Minimálne na základe vyjadrení nemeckej automobilky usudzujeme, že sa v Milton Keynes podarilo dosiahnuť niektoré medzníky pri vývoji skôr.

Na obavách stajne to však nič nemení a snaží sa presadiť zmenu pomeru výkonu spaľovacieho motora a batérie pre obavy z nutnosti podraďovať na dlhých rovinkách. „Sme vášniví pretekári a záleží nám na Formule 1. Neprišli sme sem zbohatnúť a chceme dobrý šport. Presne preto máme tieto obavy,“ hovorí Marko.

„Formula 1 je obrovská šou a musíme fanúšikom niečo ponúknuť. Nemôžeme si dovoliť podraďovať na rovinkách v Monze. Podľa našich výpočtov sa presne to stane. Každá automobilka nám hovorí, že o tri roky budú batérie o polovicu ľahšie a budú disponovať dvojnásobným dojazdom, ale to nie je pravda.“

„Môžete to kompenzovať sedem až desaťpercentným znížením elektrického výkonu. Budeme predsa disponovať stopercentnými biopalivami, takže si môžeme dovoliť zmeniť pomer výkonu spaľovacieho motora a batérie na 60:40, miesto 50:50,“ dodal Marko.