Majstri sveta Formuly 1, ktorí pre Ferrari nezískali titul
Počas druhého májového týždňa obletela svet Formuly 1 nečakaná správa. Cesty Sebastiana Vettela a Ferrari sa na konci sezóny 2020 rozídu. Nemec pravdepodobne opustí Scuderiu bez toho, aby s ňou získal vytúžený titul, na ktorý Maranello čaká dlhých 13 rokov (naposledy Kimi Räikkönen ešte v roku 2007). Ak Vettel v tejto sezóne na korunu šampióna nedosiahne, pridá sa k štyrom velikánom najvyššej kráľovskej motoristickej disciplíny.
Giuseppe Farina, Mario Andretti, Alain Prost, Fernando Alonso i Sebastian Vettel získali dohromady 12 majstrovských titulov, ale v červenej kombinéze sa netešili ani raz… Sebastian má spomedzi všetkých najlepšie štatistické ukazovatele.
Giuseppe „Nino“ Farina
Víťaz historicky prvej Grand Prix Formuly 1 i prvý šampión prestúpil do Ferrari pred sezónou 1952, keďže jeho dovtedajší zamestnávateľ, Alfa Romeo, ukončil pôsobenie v F1. Scuderia disponovala silnou jazdeckou zostavou, v ktorej figurovali Alberto Ascari či Piero Taruffi.
Nino hneď v prvej GP ročníka vo Švajčiarsku vybojoval pole position, preteky však pre technické problémy nedokončil. Podujatia sa pre štart na 500 míľ Indianapolis nezúčastnil Ascari. Ten po návrate zahájil fantastickú sériu šiestich víťazstiev. O 12 rokov starší Farina mu sekundoval ziskom štyroch druhých miest a titulom vicemajstra.
Nasledujúcu sezónu rozbehnutému Ascarimu nestačil. Okrem toho sa objavil iný zdatný súper v podobe Fangia, sedlajúceho Maserati. V konečnom poradí obsadil tretie miesto. Na nemeckom Nürburgringu vybojoval posledné víťazstvo, legendárneho Argentínčana zdolal o vyše minútu! V rokoch 1954 – 1955 sa na okruhoch veľkých cien objavoval sporadicky, ale rozhodne nebol len do počtu. Z piatich účastí vydoloval jednu pole position a tri pódiá.
Mario Andretti
Sympatický Američan s talianskymi koreňmi patrí k špecifickým prípadom jazdeckej histórie Ferrari. Do stajne neprišiel získať titul, ale pomôcť v ťažkej dobe. Červený overal si prvýkrát obliekol v roku 1971.
V hierarchii tímu bol trojkou popri Jackym Ickxovi a Clayovi Regazzonimu. Nemal zaručené štarty vo všetkých pretekoch, ale tímovým kolegom vypálil rybník hneď v úvodnej GP ročníka na juhoafrickom Kyalami. Po štarte zo štvrtej priečky preteky ovládol, k triumfu pridal i najrýchlejšie kolo. To bol jeho najlepší výsledok.
Následne odjazdil s Ferrari pár pretekov, výraznejšie sa do hodnotenia nezapísal a Enzo Ferrari s ním ukončil spoluprácu. Mario odišiel a v roku 1978 získal jediný titul s Lotusom. K červeným sa s pečaťou majstra vrátil v tragickej sezóne 1982, keď Scuderia stratila Gillesa Villeneuvea i Didiera Pironiho.
Dolámaného Francúza nahradil v posledných dvoch GP 42-ročný Andretti. Na Monze štartoval z pole position a po 52 kolách stál na pódium pri Arnouxovi a Tambayovi na bronzovom stupienku. O dva týždne neskôr v Las Vegas ukončil kariéru. Vzpínajúcemu sa koníkovi pomohol získať Pohár konštruktérov.
Alain Prost
Profesor patril v 80. rokoch minulého storočia k najväčším hviezdam. Meno si získal v stajniach Renault a McLaren. Získal tri poháre šampióna a v priamych súbojoch zdolal mená ako Niki Lauda či Ayrton Senna. Avšak práve Brazílčan bol ten, kto ho po šiestich sezónach donútil odísť z McLarenu.
Po kontroverznej kolízii kolegov v Suzuke 1989 získal Prost titul a jednotku na monoposte si preniesol k úhlavnému nepriateľovi – Ferrari. Malý Francúz chcel pridať štvrtý titul, ale nádeje doňho vkladané ukončila ďalšia kolízia dvojice Senna – Prost krátko po štarte Veľkej ceny Japonska 1990.
Päť víťazstiev bolo viac, než sa čakalo. Ak niekto dúfal, že rok 1991 bude prelomový, zmýlil sa. Auto nepatrilo k najlepším a Prost druhý raz v kariére nevyhral žiadne preteky (prvýkrát v debutovom ročníku 1980). Vzťahy vo vnútri talianskeho tímu sa zhoršovali, čo vyústilo do Alainovho predčasného odchodu…
Fernando Alonso
Španiel reprezentoval nastupujúcu mladú generáciu. Jeho kvality potvrdzoval fakt, že spolu s Renaultom ako prví porazili dominanciu dua M. Schumacher – Ferrari.
Cesta k Ferrari bola zložitá, ale v roku 2010 sa podarila. Vedenie tímu tak veľmi túžilo po Fernandovi, že vyplatilo ťažké peniaze Kimimu Räikkönenovi za predčasné ukončenie kontraktu.
Alonso začal výborne, triumfoval hneď v prvej GP za Ferrari, čo predtým dokázali len šiesti piloti (Fangio/Musso; Baghetti, Andretti, Mansell, Räikkönen). Pred finálnou GP sa tešil náskoku ôsmich bodov, no chybná stratégia i nemožnosť predbehnúť pomalšieho Petrova na sterilnom okruhu Yas Marina znamenali iba zisk titulu vicemajstra.
Prvenstvo získal Vettel, ktorý práve odštartoval dominanciu seba a Red Bullu v podobe štyroch majstrovských titulov. Alonso sa musel uspokojiť s dvoma konečnými druhými miestami. Nádej na zmenu priniesla sezóna 2014, keď vstúpili do platnosti nové technické predpisy. Žiaľ, auto z Maranella nestačilo nielen na Mercedes, ale ani na Red Bull a Williams. Vo vnútri stajne sa opätovne rozhoreli trenice, osočovanie, ktoré vyvrcholili predčasným koncom Alonsa vo Ferrari…
Sebastian Vettel
Alonsa v Scuderii nahradil pilot, ktorému v súboji o korunu šampióna trikrát podľahol – Sebastian Vettel. Nemec však prišiel k červeným v čase absolútnej dominancie Mercedesu. Navyše bol naň vyvíjaný tlak z rôznych strán – napodobní krajana M. Schumachera? Potvrdí svoje štyri tituly v jednom tíme?
Usilovnou a postupnou prácou sa mu darilo dostávať Ferrari na vyššie priečky, no na najvyššiu to nestačilo. Získal síce dva tituly vicemajstra, ale odstup na vedúceho Hamiltona bol stále vysoký. Okrem toho začal, nielen on, kopiť nezmyselné chyby, verejne kritizovať a vystupovať odovzdane.
Definitívny zlom prišiel v minulej sezóne, keď dostal mladého a dravého kolegu. Charles Leclerc získal na svoju stranu väčšinu tímu, médiá aj fanúšikov. Nie príliš vydarené predsezónne testy 2020 vniesli do Sebastiana mnoho pochybností. Čoraz viac sa zamýšľal nad budúcnosťou, až zvolil cestu ako väčšina jeho predchodcov – odchod.
Je otázne, ako prežijú Vettel s Ferrari zvyšok ročníka 2020. Nezabalí to skôr ako Prost? Ktovie, možno tieto udalosti Sebastiana vyburcujú a ukáže, že stále patrí k najlepším pilotom Formuly 1 a Ferrari opustí ziskom majstrovského titulu. Uvidíme o pár týždňov…
Pilot | GP | PP | FL | VÍŤ. | PÓDIÁ | BODY | ROKY |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Giuseppe Farina | 20 | 3 | – | 1 | 13 | 75,33 | 1952-55 |
Mario Andretti | 2 | 1 | – | – | 1 | 4 | 1982 |
Alain Prost | 30 | – | 3 | 5 | 14 | 107 | 1990-91 |
Fernando Alonso | 96 | 4 | 8 | 11 | 44 | 1190 | 2010-14 |
Sebastian Vettel | 102 | 12 | 14 | 14 | 54 | 1367 | 2015-20 |
- Značky
- Ferrari