Spa sa musí zmeniť, volá po ďalšej smrteľnej nehode Stroll. Podľa Alonsa však tkvie hrozba inde
Stojí Formula 1 a celý motoršport na prahu veľkých zmien? Séria tragických nehôd v roku 1994 náš šport navždy zmenila, šokujúca smrť Julesa Bianchiho o 21 rokov neskôr bola krutou pripomienkou, že práca na bezpečnosti nikdy nekončí. Vyvolajú ďalšiu sériu veľkých zmien straty dvoch mladých životov na okruhu Spa-Francorchamps? Podľa pilota Lanca Strolla by mali.
Smrť Ayrtona Sennu, Rolanda Ratzenbergera a tvrdá nehoda Karla Wendlingera v roku 1994 spustili vo Formule 1 bezpečnostnú revolúciu. Smrť Julesa Bianchiho stála za zavedením virtuálneho safety caru a hlavne ochranného systému halo, ktorý sa za ten čas mnohokrát osvedčil. Bude smrť 22-ročného Anthoina Huberta v Spa a 18-ročného Dilana van ‘t Hoffa o štyri roky neskôr podobným zlomom?
Nuž, treba povedať, že belgický okruh na tragédiu francúzskeho pretekára reagoval. Došlo k značnému rozšíreniu výbehových zón v sekcii Eau Rouge – Raidillon, pretože v tomto úseku bolo veľmi pravdepodobné, že sa auto po náraze do bariéry odrazí späť na trať. Kľúčové to bolo pri nehode Huberta, ale zlomenými stavcami na nehodu v tomto úseku doplatil Jack Aitken. Pietro Fittipaldi si tu zas zlomil obe nohy.
Zmeny boli určite pozitívne. V tomto roku sa o tom na vlastnej koži presvedčil Renger van der Zande, ktorý tu tvrdo havaroval pred dvoma mesiacmi. Ukázala však aj táto nehoda, že zvlášť na mokrej trati je Spa skrátka príliš nebezpečné?
Nebohý Dilano van ‘t Hoff nedoplatil na úzke výbehové zóny, ale charakter okruhu v Spa a hustý dážď mali na jeho tragickej smrti veľký podiel. Mladučký Holanďan zahynul pár stoviek metrov za výjazdom zo zákruty Raidillon. Nie je jasné, čo presne sa stalo, ale je možné, že reťazec tragických udalostí mohla spustiť aj nehoda jeho súperov na výjazde z tejto slepej zákruty, aj keď k tvrdému nárazu Adama Fitzgeralda do boku monopostu van ‘t Hoffa došlo až o pár stoviek metrov ďalej.
Holanďan mal obrovskú smolu, že jeho auto sa po odraze od múra vrátilo späť na trať, kde ho z boku trafil Fitzgerald, ktorý v hustom daždi nemal absolútne žiadnu šancu svojho súpera vidieť.
Pilot Aston Martinu Lance Stroll bol po skončení sobotného šprintu na Red Bull Ringu veľmi smutný a volá po zmenách na okruhu v Spa, ktorý je podľa neho príliš nebezpečný.
„Pre motoršport je to tragický deň. Stratili sme jazdca a ja chcem, aby si ho každý pripomenul. V myšlienkach som dnes s ním,“ povedal Stroll.
„Zlomilo mi to srdce a myslím si, že v Spa sa na to musia pozrieť, pretože sme prišli o dvoch jazdcov za nejaké štyri roky. Je to naozaj nebezpečná zákruta a nie je fér, že sa niečo také muselo stať.“
„Myslím si, že tá zákruta sa musí zmeniť. Je to príliš nebezpečné a pri každom prejazde je len otázkou času, než dôjde k ďalšej nehode. Dnes sa to stalo znovu a vyhasol mladý život. Nie je to fér. Musíme o tom hovoriť, pretože ako som povedal, je to druhý život za štyri roky. Dnešok je pre motoršport smutným dňom,“ dodal pilot Aston Martinu.
V prvom rade môžeme zrejme objektívne povedať, že primárnou príčinou nehody van ‘t Hoffa bola viditeľnosť, nie toľkokrát skloňovaný úsek Eau Rouge – Raidillon. Podľa Strollovho tímového kolegu Fernanda Alonsa je viditeľnosť za takýchto podmienok naozaj nulová a podobný incident by sa mohol stať na ktoromkoľvek okruhu. Z nejakého dôvodu je však Spa najexponovanejším miestom.
„V súčasných monopostoch je viditeľnosť za takýchto podmienok neuveriteľne slabá, zvlášť vo Formule 1, pretože sa jazdí veľmi rýchlo. Vidíme množstvo červených vlajok a odložených štartov a ľudia doma pri obrazovkách skutočne nerozumejú, prečo sa to deje. Dôvodom nie je nedostatok priľnavosti alebo naša neschopnosť udržať auto pod kontrolou. My dokážeme naše autá zvládnuť, ale nič nevidíme,“ povedal Alonso.
„Je veľmi nebezpečné, ak auto stojí uprostred rovinky. Dnešok sa už nesmie opakovať. Musíme dôkladne preštudovať, ako eliminovať vodnú triešť za monopostom.“
„Či na to má vplyv usporiadanie okruhu? Naozaj neviem, či je problémom Spa, pretože si myslím, že v Monze by to bolo úplne rovnaké, keby sa nejaké auto zastavilo uprostred rovinky a vy by ste ho nevideli. To je podľa mňa skutočný problém,“ povedal Alonso.