logo F1online.skF1online.sk

Ľahšie monoposty nie sú podľa Verstappena realistické. Alonsovi vadí skôr ich veľkosť

Max Verstappen a Fernando Alonso
© Twitter/Red Bull
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 6. 2023

V roku 2026 očakávame ďalšiu veľkú zmenu pravidiel a Formula 1 si ako jeden zo svojich cieľov vytýčila zredukovanie obrovských rozmerov a hmotnosti súčasných monopostov. Uvidíme, či to nebudú len plané reči a či to bude vôbec reálne. Samotní jazdci majú všetky dôvody na skepticizmus.

Za poslednú dekádu „pribrala“ Formula 1 asi 200 kilogramov. V súčasnosti váži prázdny monopost 798 kíl. To je zvlášť cítiť pri pohľade na jazdu plne natankovaných áut na štarte pretekov alebo v pomalých zákrutách.

Otázka znie, či sa to niekedy v budúcnosti zmení. Zatiaľ máme všetky dôvody sa domnievať, že monoposty sa v blízkej budúcnosti výrazne neodľahčia. Z veľkej časti sú totiž za súčasnú nadváhu zodpovedné pohonné jednotky a bezpečnostné prvky, z ktorých sa v roku 2026 „chudnúť“ určite nebude.

„Úprimne si myslím, že dosiahnuť niečo také je trochu nerealistické, pretože keby sa to dalo, tak by menej vážili už súčasné autá, však? Okrem toho, v roku 2026 budeme mať väčšie batérie, ktoré budú vážiť oveľa viac, takže neviem, či je to správny smer, ak chceme znižovať hmotnosť,“ povedal novinárom v Kanade Max Verstappen.

„Vždy však budem za ľahšie autá, pretože jazdu s monopostom z roku 2021 som si užíval oveľa viac než s tým súčasným. Bolo omnoho agilnejšie, kým to súčasné je v pomalých zákrutách trochu ako loď,“ dodal Max.

Pridal sa k nemu aj ostrieľaný Fernando Alonso, ktorého Minardi bolo v roku 2001 o nejaké dva metráky ľahšie než jeho súčasný Aston Martin. Porovnanie dĺžky a šírky s vtedajšími monopostami pôsobí ešte strašidelnejšie. Španiel sa tak ani nenádeja, že by v tomto smere mohlo dôjsť k výraznej zmene.

„Myslím si, že väčším problémom sú rozmery, nie hmotnosť monopostov. V prvých zákrutách pretekov je veľmi náročné dostať auto na to správne miesto na trati, pretože je obrovské, nie pre jeho hmotnosť,“ povedal Alonso.

„Bude skutočne zložité výrazne znížiť hmotnosť monopostov, pretože hybridné motory budú vždy ťažšie než atmosférické. Netreba pritom zabúdať, že aj bezpečnostné štandardy týchto áut sú omnoho vyššie.“

„Viem, že existuje určitý záujem vybrať sa touto cestou. Uvidíme, čo to nakoniec prinesie. Stále platí, že takáto zmena je vítaná, pretože jazda s menšími a ľahšími autami je zábavnejšia. Na konci dňa si však myslím, že pretekanie sťažujú skôr rozmery monopostov, nie ich hmotnosť,“ dodal Alonso.

Súvisiace články

Diskusia