logo F1online.sk

Montezemolo si sype popol na hlavu za to, že pristúpil na šesťvalcové hybridy

Luca di Montezemolo
© Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala3. 9. 2020

V roku 2014 sa začali zlaté časy Mercedesu. Vďaka bezkonkurenčne najlepšej pohonnej jednotke dominovali autá s motormi Mercedes v úplnom úvode hybridnej éry, nuž a keď sa konečne Ferrari dostalo do súbojov s Mercedesom, tak strieborní ťažili nielen z množstva chýb Scuderie na boxovom múriku i na trati, ale aj z majstrovstva svojich inžinierov. Luca di Montezemolo pri pohľade na aktuálnu situáciu Ferrari aj ľutuje, že pristúpil na príchod hybridných motorov do F1.

“Z mojej strany bolo chybou súhlasiť s prechodom na hybridné motory,” konštatuje Luca di Montezemolo pre RTL. “Podcenili sme Mercedes, ktorý ich už vtedy dva roky študoval. Nemecký priemysel sa už vložil do oblasti, ktorá bola v tých časoch v Taliansku úplne neznáma.”

A to napokon zlomilo väz di Montezemolovi, ktorý v septembri roku 2014 z Ferrari odišiel. “V roku 2014 sme zaplatili veľmi veľkú daň. Podcenili sme komplexnosť nového projektu pohonnej jednotky.”

“Keď som musel ísť, povedali mi, že nezáležalo na tom, či som dosiahol pozitívnu finančnú bilanciu. Museli ste vyhrávať na trati. Za mojich čias sme aspoň bojovali, aj keď sme nevyhrali,” spomína. “Častokrát sme prehrali až na konci. Pri Michaelovi (Schumacherovi — 1997, 1998, 2006), ale tiež pri Irvinovi (1999), Massovi (2008) a dvakrát s Alonsom (2010, 2012).”

Sezóna 2014 bola pre Ferrari katastrofická. Následne sa veci mierne zlepšili, Scuderia sa v Pohári konštruktérov vždy umiestňovala na druhej alebo tretej priečke, no Mercedesu sa nikdy nevyrovnala.

“Žiaľ, problémy prišli po roku 2014. Ľudia, ktorí vtedy manažovali Ferrari, nemali žiadne skúsenosti s Formulou 1 a ani kompetenciu pre Formulu 1. Mysleli si, že vo Formule 1 môžete vyhrať takto rýchlo,” zodvihol ruku a luskol prstami di Montezemolo.

Hneď aj skritizoval, že Maranello nechalo odísť Jamesa Allisona, ktorý je teraz technickým riaditeľom Mercedesu. “Menujem jeho, ale mohol by som aj ďalších. A potom spravili takú chybu, že veľmi dobrých technikov z cestovných áut presunuli do Formuly 1. V týchto oblastiach ale potrebujete veľmi odlišné zručnosti.”

Rodák z Bologne má pre Ferrari jedno odporúčanie, a teda nech nasledujú krédo veľkého Enza Ferrariho. “Enzo mi vždy hovorieval — a teraz trochu preháňam —, že ak je najlepší jazdec z Guatemaly, tak ho treba získať. To isté platí o technikoch. Musíme zamestnávať tých najlepších ľudí, aby sme zlepšili naše výkony. A títo technici musia pomôcť rásť mladým talentom, ktorých majú medzi sebou.”