logo F1online.sk

Wolff si uťahuje z “cirkusanta” v žeriave, ktorý všetkým ukázal podlahu Mercedesu

Monopost Lewisa Hamiltona vo vzduchu
© FOM/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala27. 5. 2023

Tak si to predstavte. V továrni miniete milióny dolárov na vývoj veľmi komplikovanej a chúlostivej podlahy, aby jej tajomstvá celému svetu ukázal nejaký žeriavnik z Monaka. Presne to v sobotu nasrdilo Tota Wolffa, ktorý si vzal žeriavnikov na paškál; vraj sú ako cirkusanti.

Získať podrobné zábery podlahy je dnes ešte cennejšie ako počas éry plochých podláh. Tentoraz sú totiž krivky podlahy skryté, nuž a pre optimalizáciu prísavného efektu aj nesmierne dôležité, podľa inžinierov sa práve podlaha stará až o 60 percent prítlaku monopostu. Nie je možné ju však podrobne preskúmať bez toho, aby ste sa na monopost pozreli priamo zospodu.

Napríklad na predsezónnych testoch by na miesto pribehli mechanici a čo najdôkladnejšie pozakrývali celý monopost, no to v Monaku nie je možné. V stiesnenom kniežatstve je riziko odhalenia týchto dobre chránených tajomstiev oveľa väčšie, na čo treba pamätať.

Keď teda Lewis Hamilton havaroval v zákrute Mirabeau, na boxovom múriku Mercedesu sa museli chytať za hlavy. Aj z uštipačných slov Tota Wolffa je zrejmé, že ho letecký presun monopostu W14 nahneval. Azda o to viac, že tréning už nebol reštartovaný, a tak sa maršali nemali kam ponáhľať.

“Nech v tom žeriave sedel ktokoľvek, pravdepodobne predtým pracoval pre Cirque du Soleil . Úprimne, hlava mi to neberie,” krútil hlavou Toto Wolff nad celou operáciou. Mercedes W14 sa po zodvihnutí dokonca divoko hojdal.

“To auto bolo na trati, mohli ste ho položiť na odťahové vozidlo. Takto ukazujete auto celému svetu,” vyčítal maršalom toto divadlo šéf strieborných šípov. “Pre nás to prinajmenšom nebolo ideálne.” Wolff počas rozhovoru dal najavo, že jeho slová o cirkuse treba vnímať humorne a doplnil, že “všetci to robia najlepšie, ako vedia”.

Viedenského rodáka v sobotu zaujala ešte iná vec: Keď žeriav zodvihol do vzduchu monopost Mercedesu, ten sa výrazne zaklonil, hoci Red Bull RB19 zostal takmer v rovine. Samozrejme, za to je zodpovedné rozloženie hmotnosti monopostu vzhľadom na bod uchytenia.

Tak či onak, v Monaku sme si mohli obzrieť aj podlahu Red Bullu, o čo sa postaral zas druhý žeriavnik. “Oni sú všetci z Cirque du Solei. Ich auto viselo vodorovne, naše zadkom nadol!”

Skôr ako maršalom by však Wolff mal v prvom rade vyčítať Lewisovi Hamiltonovi, že spôsobil nehodu. Našťastie sa monopost pred kvalifikáciou podarilo opraviť a Mercedes v kvalifikácii obsadil šieste a ôsme miesto.

Toto Wolff napokon ozrejmil, že nový balík na monoposte neskomplikoval inžinierom prácu pri nastavovaní auta, no zhodnotil, že výkon “nebol dobrý”. “Šieste a ôsme miesto nie sú dobré. Stratiť však pri oboch jazdcoch na pole position tri desatiny je slušné. V skutočnosti je to OK. Keby Lewis a George poskladali to posledné kolo, hrali by sme o prvú šestku, možno o prvú štvorku. To je OK.”