logo F1online.sk

Leclercovo monacké prekliatie: Za obmedzenie Norrisa prišiel trest

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 5. 2023

Vyhrať po štarte z tretieho miesta síce nie je v Monaku vôbec jednoduché, ale rozhodne vám pomôže udržať si aspoň pódiovú priečku. Charles Leclerc na prvé pódium na domácej pôde stále čaká a zdá sa, že bude čakať ďalej. Za obmedzenie Landa Norrisa v záverečnej časti monackej kvalifikácie mu komisári naparili trest straty troch miest na štarte pretekov.

Sú to strašne zbytočné chyby, hlavne v podaní Ferrari, ktoré Leclerca neinformovalo o blížiacom sa Norrisovi, ale aj zo strany monackého pretekára. Riaditeľstvo pretekov totiž zvlášť upozorňovalo na hrozbu pomalej jazdy v tuneli. Z pohľadu bezpečnosti sa jedná jednoznačne o najslabšie miesto na okruhu a jazdci boli opakovane vyzývaní, aby sa vyhli zbytočne pomalej jazde v tomto mieste.

Leclerc nedbal a jeho inžinier si nedal pozor. Domáci pretekár sa priplietol do cesty Landovi Norrisovi, ktorý sa len s problémami vyhol kolízii. Keď FIA oznámila vyšetrovanie tohto incidentu, z pohľadu na opakované zábery všetci tušili, ako to skončí. Charles napokon príde na štarte o tri pozície, čím posunie Estebana Ocona na tretie, Carlosa Sainza na štvrté a Lewisa Hamiltona na piate miesto. Leclerc bude stáť po boku pilota Mercedesu v treťom rade.

Ešte väčšia škoda, že pilot Ferrari mal v tom čase svoj posledný pokus za sebou, nepripravoval si ďalšie rýchle kolo a nepotreboval sa nikam ponáhľať. Spolu so svojím tímom však očividne stratil koncentráciu, podobne ako v roku 2019, keď Ferrari ponechalo Leclerca v garáži domnievajúc sa, že jeho čas bude na postup z Q1 stačiť, ale nestačil.

„Obaja jazdci sa zhodli na tom, že Leclerc mohol v tuneli urobiť len málo pre bezpečný prejazd vzhľadom na sťažený výhľad. Komisári skutočne uznali, že Leclerc reagoval na modré vlajky maršalov, ale v tomto momente už bolo neskoro,“ stojí v rozhodnutí FIA.

„Komisári si prešli vysielačkovú komunikáciu a Leclerca jeho tím neupozornil na blížiaceho sa Norrisa. Urobil tak až vo chvíli, keď bol tesne za ním. Predchádzajúca diskusia s tímom sa týkala výlučne konkurenčných pilotov, nie premávky, čo je na tejto trati kriticky dôležitá úloha.“

„Podľa názoru komisárov sa Leclerc pred tunelom mohol vyhnúť premávke, keby ho tím včas varoval, zvlášť keď bol blížiaci sa Norris jasne viditeľný na paneli maršalov. Komisári sa preto domnievajú, že obmedzeniu pilota sa dalo zabrániť.“

„Po preskúmaní predchádzajúcich trestov v minulých rokoch nebolo konanie alebo nečinnosť tímu poľahčujúcou okolnosťou. Komisári preto uložili obvyklý trest straty troch miest na štarte pretekov,“ uvádza vo svojom stanovisku FIA.

Pri ohliadnutí sa za Leclercovým počínaním v Monaku sa však nedá ubrániť dojmu, že to nie je on, kto je prekliaty, ale jeho tím. O udalostiach z roku 2019 sme už písali. V roku 2021 Ferrari neodhalilo problém s prevodovkou po nehode v Q3, vlani zas Charlesa „zarezali“ stratégovia. V roku 2023 nedostane od Leclerca ďakovnú bonboniéru ani jeho inžinier. Aj keď je ako pilot v prvom rade sám zodpovedný za svoj monopost, nemôže vedieť, čo sa deje za ním a musí sa spoľahnúť na svojho inžiniera.

Vo Ferrari tak túžobne očakávali konečné výsledky monackej kvalifikácie, až sa zabudli sústrediť na svoju prácu.