logo F1online.sk

Cenná výnimka z rozpočtového stropu: Mercedes budú poháňať výhradne biopalivá

Kamión Mercedesu
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 5. 2023

Ekológia a rozpočtový strop sú v súčasnosti dve z najdôležitejších tém vo Formule 1. Ako sa ukazuje, schopnosť „narábať“ s rozpočtovým stropom sa stáva dôležitou súčasťou úspechu. Veľké tímy hľadajú stále kreatívnejšie spôsoby, ako tieto pravidlá využiť vo svoj prospech. Ako dokumentuje nasledujúci príklad, stále platí, že čím väčšia a bohatšia stajňa, tým lepšie výhody môže čerpať.

Mercedes vykonal vlani po skončení letnej prestávky zaujímavý experiment. Počas troch veľkých cien – Belgicka, Holandska a Talianska – v priebehu troch týždňov prepravoval náklad z jedného okruhu na druhý kamiónmi poháňanými biopalivami. Tím tento svoj pokus, v spolupráci s titulným partnerom Petronas, patrične promoval. Možno však Mercedes nechcel iba urobiť reklamu svojmu najdôležitejšiemu sponzorovi.

Keďže experiment skončil úspešne, v tíme prehlásili, že týmto spôsobom je možné zabezpečovať prepravu nákladov v priebehu celej sezóny 2023. Háčik bol v tom, že biopalivá sú drahšie než pohonné hmoty s fosílnym pôvodom. Zníženie emisií o 89 percent však bol príliš dobrý výsledok, aby v Mercedese nešípili nejakú príležitosť.

Formula 1 sa totiž práve nachádza v období znižovania emisií a snaží sa stať uhlíkovo neutrálnou. Tomuto cieľu však príliš nepomáhala skutočnosť, že náklady na prepravu patria medzi imanentné položky v rozpočtoch desiatich tímov. Mercedesu sa tak neoplatilo používať biopalivá v priebehu európskej časti sezóny, pretože by to znamenalo iba nárast nákladov – ak nedôjde k zmene pravidiel.

A k tej nakoniec došlo. Začiatkom roka 2023 a po diskusiách v rámci Komisie F1 bolo spustených niekoľko iniciatív, ktoré mali za cieľ povzbudiť tímy, aby pri svojom fungovaní hľadali ekologicky priateľskejšie riešenia.

„Bolo dohodnuté, že odteraz sa náklady na biopalivá používané v služobných vozidlách tímov F1, transportéroch a generátoroch, nebudú započítavať do rozpočtového stropu,“ píše portál Motorsport.com.

Inými slovami, ak nepoužívate na prepravu nákladu biopalivá – alebo si ho nemôžete dovoliť –, musíte ho zaradiť do svojho rozpočtu, ktorý podlieha kontrole FIA. Veľké tímy si to, samozrejme, môžu dovoliť a ušetrené prostriedky investovať do vývoja.

Mercedes už v spolupráci so svojím titulným partnerom Petronas vypracoval plán, na konci ktorého prejde so všetkými svojimi vozidlami na biopalivá. Na deviatich európskych podujatiach – vrátane zrušenej Veľkej ceny Emilia Romagna –, tak stlačí náklady na pohonné hmoty prakticky na nulu. Pre lepšiu predstavu, hovoríme tu o palivách na vzdialenosť 10-tisíc kilometrov na jeden kamión.

Samozrejme, plán naráža aj na logistické prekážky, keďže v niektorých regiónoch bude ťažké zohnať požadované produkty, ale všetky vozidlá stajne a elektrické generátory používané na okruhoch budú čoskoro poháňať biopalivá. Mercedes následne môže presmerovať ušetrené prostriedky do vývoja.

Môžeme to však pokojne vnímať aj ako ďalšiu výhodu ponúknutú väčším a bohatším tímom, pre ktoré je rozpočtový strop prekážkou. Ako sme uviedli, biopalivá sú finančne náročnejšie a ak váš tím nedosiahne na rozpočtový strop – alebo sa nachádza presne na ňom –, tak s takouto výhodou nemôžete počítať.

Nie je to pritom zďaleka jediná iniciatíva zo strany FIA a Formuly 1. Viacero projektov a nápadov dostalo výnimky z rozpočtového stropu. Napríklad prepravovanie nákladov po železnici taktiež tvorí výnimku z rozpočtového stropu, tímy si rovnako môžu zakúpiť až päťdesiat elektromobilov alebo vodíkom poháňaných vozidiel a náklady na ne vyňať z rozpočtu, prostriedky vynaložené na udržateľné letecké palivo tvoria ďalšiu výnimku.