logo F1online.sk

Ocon: Keby som minul brzdný bod, skončilo by to tragédiou

Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 4. 2023

Pri takýchto momentoch nejednému tuhne krv v žilách. Aj keď sa Formula 1 pýši svojou posadnutosťou bezpečnosťou do takej miery, že oslavujúcim mechanikom zakazuje v závere pretekov šplhať na pletivo, naďalej sme na pravidelnej báze svedkami skutočne bizarných incidentov. Presne taký sa odohral v závere Veľkej ceny Azerbajdžanu.

Maximálna povolená rýchlosť v boxoch v Baku je 80 kilometrov za hodinu. V televízii sa to nezdá, ale zrážka osobného vozidla s chodcom v takejto rýchlosti je fatálna. Pri takých rýchlostiach je preto nevyhnutné dbať na bezpečnosť a existuje celý rad predpisov, ktoré stanovujú pravidlá pohybu ľudí po boxovej uličke.

Ako však ukázal incident zo záveru nedeľných pretekov, stále je na čom pracovať. Esteban Ocon začal preteky na tvrdých pneumatikách a snažil sa svoj stint maximálne natiahnuť v nádeji, že mu zahrá do karát výjazd bezpečnostného vozidla alebo červené vlajky. Nestalo sa a v predposlednom kole svoju snahu vzdal. V tom čase strácal na lídra takmer celé kolo, takže k mechanikom prichádzal v čase, keď už vedúci Sergio Pérez smeroval pod šachovnicovú vlajku. Čo to nakoniec spôsobilo, sme všetci videli na vlastné oči.

„Naozaj nerozumiem, prečo začína príprava pódiovej ceremónie ešte v priebehu pretekov,“ nechápal Ocon. „Do cieľa zostávalo jedno kolo a na trati boli jazdci bez povinnej zastávky.“

„Do boxovej uličky prichádzam v rýchlosti 300 kilometrov za hodinu, brzdím neskoro, pred očami mám bariéry a nakoniec tam zbadám pobehovať ľudí. Chápete, veď to je šialené. Dnes to mohlo dopadnúť naozaj zle. O tomto rozhodne treba diskutovať a niečo také určite nechceme vidieť.“

„Musel som spomaliť. Rozhodne by sa mi nepáčilo byť v koži toho, kto stál presne uprostred cesty. Musím zdôrazniť, že tam prichádzame vo veľkej rýchlosti a ľudia sa pohybovali len tesne za čiarou. Keby som minul ideálny brzdný bod, skončilo by to tragédiou.“

„Som si istý, že FIA to videla a niečo proti tomu podnikne. Ak to nespravia, tak sa s nimi pôjdem porozprávať,“ dodal Ocon.

FIA celú vec uzavrela stanoviskom, že nabudúce si dajú viac záležať. Nám neostáva iné, než im to veriť, pretože FIA sa v posledných rokoch určite nedopustila dvakrát rovnakej chyby…

Súvisiace články