logo F1online.skF1online.sk

F1 žiada pneumatiky, ktoré sa ničia samy, tvrdí šéf Michelinu

Michelin, ilustračné
© Twitter/Michelin Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 4. 2023

Okrem nových motorov a pomerne výrazne pozmenených technických pravidiel by sme sa v blízkej budúcnosti mohli dočkať aj nového dodávateľa pneumatík. „Bačovanie“ Pirelli trvá už od roku 2011 a je možné, že teraz bude v tendri FIA čeliť vážnemu konkurentovi v podobe japonského Bridgestonu. Jeho dávny súper Michelin sa však podľa slov svojho generálneho riaditeľa do tendra neprihlási.

Pirelli tu a tam čelilo pri výberových konaniach konkurencii, ale podľa medializovaných informácií má záujem dodávať pneumatiky od roku 2025 aj Bridgestone. Aj keď má taliansky výrobca po rokoch skúseností určitú výhodu, nemal by sa domnievať, že Formula 1 nezatúži po zmene.

Vývojovú vojnu Bridgestonu a Michelinu máme mnohí doteraz v živej pamäti. V tom období sa do Formuly 1 investovali také nehorázne milióny a miliardy, že kompetentní sa od roku 2007 rozhodli všetko ukončiť. Exkluzívnym dodávateľom pneumatík sa stal Bridgestone, ktorý v roku 2011 nahradilo Pirelli.

Japonci teraz o Formulu 1 prejavili opätovný záujem, a čo Michelin? Táto legendárna značka podľa slov svojho generálneho riaditeľa Florenta Menegauxa nemá záujem. Dôvodom sú podmienky stanovené v tendri FIA, podľa ktorých má „lepšia šou“ prednosť pred jazdnými vlastnosťami, výkonnosťou a prevádzkovými podmienkami, s čím Michelin skrátka nesúhlasil.

„Diskutovali sme o tom s nimi veľmi dlho a nezhodli sme sa,“ povedal Menegaux pre The Drive. „Povedali, že pre šou sa musia pneumatiky ničiť samy. Myslím si, že my ani nevieme, ako niečo také dosiahnuť, takže sme s tým jednoducho nesúhlasili.“

Podľa jeho slov by bolo pre pretekanie a šou lepšie, keby pneumatiky svojimi vlastnosťami nabádali jazdcov, aby na to tlačili od prvého do posledného kola. „Tímy by mali pneumatikám rozumieť a ťažiť zo skutočnosti, že gumy budú fungovať od prvého do posledného kola. Sami jazdci by vám povedali, že chcú jazdiť zakaždým na maximum, ale tí istí jazdci dnes hovoria, že v súčasnosti niečo také nie je možné,“ hovorí Menegaux.

„Najprv si musíme pripomenúť, prečo je Michelin vo svete motoršportu,“ hovorí šéf výrobcu, ktorý dodáva pneumatiky do Majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov, Formuly E aj MotoGP. „V prvom rade to nie je o šou alebo o značke, ale o technológiách. Pretekáme, pretože je to najlepší spôsob, ako veľmi rýchlo otestovať technológie v reálnych podmienkach. To je prvý dôvod.“

„A, samozrejme, k tomu patria aj vedľajšie účinky. Jedným z nich je aj šou. Pokiaľ však ide o všeobecné povedomie o značke, tak Michelin patrí k najznámejším značkám na svete. Zlepšiť povedomie o Micheline teda nepotrebujeme,“ dodal Menegaux.

Diskusia