logo F1online.sk

Trestov za netrafenie do chlievikov bude viac, prorokuje Ocon

Charles Leclerc s DRS na štartovom rošte
© Martin Trenkler
Tomáš Masár
Tomáš Masár17. 4. 2023

Monoposty Formuly 1 sú z roka na rok robustnejšie, čo so sebou prináša viacero problémov. Autá sa napríklad čoraz ťažšie ovládajú a najnovšie sa s nimi aj problematicky parkuje. Presvedčili sa o tom už aj Esteban Ocon a Fernando Alonso, ktorí obdržali za netrafenie sa do „chlievikov“ na štartovom rošte päťsekundové penalizácie. Prvý z menovaných si myslí, že takýto osud nepostrehol len ich dvoch, ale „pokuty za parkovanie“ budú časom pribúdať.

Zatiaľ čo Estebanovi Oconovi bolo štartové miesto primalé v Bahrajne, Fernandovi  Alonsovi zase v Saudskej Arábii.

FIA na to zareagovala tak, že chlieviky jednoducho o dvadsať centimetrov rozšírila. Ocon si však aj napriek tomu myslí, že trestov za zlé postavenie na štarte bude pribúdať.

„Isté je, že tento rok bude penalizovaných oveľa viac áut,“ vyriekol ortieľ Esteban Ocon. „Vyzerá hlúpo, že sme sa nechali penalizovať za takúto vec, pretože sa to môže zdať byť také jednoduché. Došlo k tomu však preto, že z miesta, kde sedíme, nič nevidíme.“

„S mojím tímom sme dlho pracovali na tom, aby sme sa ma pokúsili znížiť v aute, aby som v ňom jednoducho sedel nižšie. Očividne sme sa pohybovali mimo pravidiel, takže si zaslúžime trest.“

Ocon ďalej poznamenal, že dvadsať centimetrové rozšírenie štartových miest by malo parkovaniu napomôcť. Zdôraznil, že pri svojom previnení žiadnu výhodu nezískal, keďže chlievik presiahol zboku a nestál tak príliš vpredu, za čo sa tresty zväčša udeľovali v minulosti.

„Tento rok už bolo štartovacie miesto o dvadsať centimetrov širšie v porovnaní s minulým rokom. Teraz ho opäť rozšíria o dvadsať centimetrov, evidentne to ide správnym smerom,“ povedal.

„Keď ste príliš vpredu, tak získate výhodu. Vždy, keď sme zastali príliš vpredu, sme boli penalizovaní. Nebývali sme však penalizovaní vtedy, keď sme stáli trochu viac vľavo alebo vpravo, pretože tak zvyčajne výhodu nenadobudnete. Teraz sa toto pravidlo zmenilo a je samozrejme rovnaké pre nás všetkých. Budeme si naň musieť dávať pozor. Platí, že väčšie chlieviky by tomu mali pomôcť.“

Zatiaľ čo Ocon považuje správne zaparkovanie do štartového chlievika v súčasnosti za neľahké, Valtteri Bottas a ani Lando Norris v tom problém nevidia.

„Bol som vcelku prekvapený z toho, čo sa stalo, pretože v tom naozaj nevidím rozdiel,“ vyslovil sa Valtteri Bottas pre Motorsport.com. „Je síce pravdou, že keď vstúpite v do boxu so súčasnými autami s vysokým podvozkom a podobne, tak viditeľnosť nie je taká, ako pred desiatimi rokmi, no stále by ste mali vidieť, kam idete.“

„Osobne v tom nevidím problém, ale možno sa to líši od jednotlivých monopostov, ktoré majú rôzne druhy krídel a podobne.“

Že sú štartové miesta predmetom diskusie, prekvapilo okrem Valtteriho Bottasa aj Landa Norrisa.

„Myslím si, že to bolo jednoduché od prvého dňa,“ uviedol. „Ak mám byť ku Vám úprimný, nemyslel som si, že to budú musieť niekedy meniť. Zoradiť sa do mriežky je vcelku jednoduché,“ doplnil.