logo F1online.sk

Nový šprintový formát vyvoláva v padoku aj otázniky

Azerbajdžan, Baku, ilustračné
© LAT Images/Pirelli
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková11. 4. 2023

Všetky tímy Formuly 1 sa dohodli na zmene formátu šprintového víkendu, v rámci ktorého sa dočkáme dvoch kvalifikácií – jednej do sobotného šprintu a druhej do nedeľných pretekov. Zmeny musí ešte ratifikovať Svetová rada motoristického športu, ktorá má zasadať len krátko pred Veľkou cenou Azerbajdžanu. Šéf Haasu Günther Steiner medzitým ocenil snahu meniť šprintové víkendy k lepšiemu. Upozorňuje však na špecifiká trate v Baku a s tým súvisiaci možný vznik chaosu. Šéf Mercedesu Toto Wolff zase poukázal na potrebu riešiť situáciu s počtom pneumatík.

Hoci tímy so zmenou súhlasili, čiastočnú nespokojnosť so správou vyjadrili najmä „červení býci“ na čele s Christianom Hornerom a Maxom Verstappenom. Kým úradujúcemu šampiónovi celkovo šprinty veľmi nevoňajú, šéfa Red Bullu znepokojuje skôr výber lokácie pre prvý šprintový víkend.

Cieľom zmien je, že výsledky v šprinte už viac nebudú mať vplyv na hlavné preteky a jazdci si tak môžu vydýchnuť. Steiner oceňuje, že celkom zbytočný druhý voľný tréning, ktorý sa jazdí pod parc fermé, kedy tímy nemôžu meniť nastavenia svojich monopostov, čoskoro upadne do zabudnutia a nahradí ho ďalšia kvalifikácia.

„Prvýkrát som s tým prišiel minulý rok. Už vtedy som povedal, že sobotňajšie ráno je v podstate zbytočné, lebo na aute nemôžete nič robiť, len jazdíte dookola. Áno, niečo sa o pneumatikách naučíte, ale oplatí sa to? Nie. Takto to bude oveľa lepšie,“ hovorí 58-ročný inžinier.

Vzhľadom na niektoré dramatické situácie, ktoré sa v minulosti odohrali na vysokorýchlostnom mestskom okruhu v Baku, Steiner pripúšťa, že prvé tohtoročné šprintové podujatie môže byť riadne chaotické. „Dúfajme, že nenastane žiadny chaos. O tom je ale Baku. Keď sme v Austrálii mali tri červené vlajky, viete si predstaviť, koľko červených vlajok budeme mať v Baku počas dvoch pretekov?“

Na rozdiel od iných, šéf Haasu nemá výhrady ani ohľadom načasovania tohto rozhodnutia a tvrdí, že tímy by to mali byť schopné bez problémov zvládnuť, a to aj napriek tomu, že k dohode prišlo až v Melbourne. „Musíme sa vysporiadať s novými vecami, veď vždy rozprávame o tom, aká je F1 pokročilá. Ak to nedokážeme dať dokopy za tri týždne, tak si myslím, že musíme zmeniť prácu!“

Rovnako podporil diskusiu o zmene formátu šprintového víkendu aj šéf Mercedesu Toto Wolff, zároveň však varoval pred príliš dramatickými zmenami. „Všetci máme rovnaký cieľ. Chceme, aby sa tento šport naďalej rozvíjal a aby sa zvyšoval počet divákov. Musíme len spoločne nájsť ten najlepší spôsob, ako to dosiahnuť.“

„Som v tomto skôr konzervatívny. Chápem ale, že musíme byť otvorení novým možnostiam a niektoré šprinty boli fantastické. Akokoľvek sa Stefano Domenicali rozhodne, bude to na základe údajov, ktoré má k dispozícii a ktoré sa týkajú toho, čo je dobré pre divákov a pre značku,“ tvrdí viedenský rodák.

Podľa Wolffa však existujú záležitosti, na ktoré sa v prípade oficiálneho schválenia formátu treba pozrieť. „Myslím si, že mať dve kvalifikácie nie je zlé, ale netuším, ako by Pirelli vyriešilo počet pneumatík.“