logo F1online.sk

Vasseur: Red Bull dostal príliš nízky trest. Nijako mu neuškodí, a preto dominuje

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala7. 4. 2023

Formulovými okruhmi sa na jeseň ako smršť prehnala kauza prekročenia rozpočtového stropu, ktorého sa dopustil Red Bull. Ako rýchlo však táto smršť prišla, tak rýchlo aj odznela. Hoci bol Red Bull právoplatné odsúdený a bol mu uložený trest, červení býci totálne dominujú a budú v tom pokračovať. Podľa Frédérica Vasseura za to môže aj príliš benevolentný prístup FIA.

Red Bull za prekročenie rozpočtu dostal dvojaký trest. V prvom rade finančný vo výške siedmich miliónov dolárov, ktorý je však vyňatý spod rozpočtu, a v druhom rade vývojový. Továreň v Milton Keynes má do októbra obmedzené testovanie vo veternom tuneli a počítačové simulácie CFD o celých desať percent.

Podľa Frédérica Vasseura je to len kvapka v mori. “To podľa mňa nebol žiaden trest,” vyhlásil 54-ročný Francúz. “Bol veľmi nízky. Ak vezmeme do úvahy, že v priebehu sezóny sa po stránke aerodynamiky zlepšíte o jednu sekundu a vám z toho strhnú desať percent, tak prídete o jednu desatinu.”

Red Bull má však obrovský náskok, a tak nemožno čakať, že sa pre jednu desatinu prepadne. “A keďže to nie je lineárne, pravdepodobne to bude ešte menej. Navyše svoje peniaze môžete minúť niekde inde. Z môjho pohľadu je táto penalizácia bagateľ.”

Tím z Milton Keynes v súčasnosti tak dominuje, že konkurencia by ho mala problém predbehnúť, aj keby kompletne zatvoril svoju továreň na dva mesiace. Vasseur preto uznáva, že tu nejde len o výšku trestu. Red Bull skutočne odviedol fenomenálnu prácu.

“Oboje je správne, odviedli dobrú prácu,” pripúšťa bývalý boss Alfy Romeo, ktorý počas zimy zmenil pôsobisko. “Stále som však presvedčený, že dostali veľmi nízky trest.”

Vasseur tiež zdôraznil, prečo sa nedá očakávať, že by Red Bull stratil desať percent zo svojich očakávaných ziskov. “Čo ušetríte vo veternom tuneli, to môžete minúť niekde inde. Môžete znižovať hmotnosť auta a podobne.” Znižovanie hmotnosti je nákladný proces, ktorý pomôže aj tímu s ľahkým monopostom. Ak sa totiž dostanete pod hmotnostný limit, auto vyvažujete závažiami na miestach, kde sa vám to hodí. Tým zlepšujete jeho balans.

“Nie som presvedčený o tom, že by efekt trestu bol zrovna ohromný. A treba vziať do úvahy fakt, že už na začiatku sezóny máte výhodu z toho, že ste rok predtým minuli na vývoj viac,” pokračoval vo svojom výklade. “Nechcem tvrdiť, že neodviedli dobrú prácu, pretože ju odviedli. A vôbec sa nesnažím hľadať výhovorky, o to nejde. Ak sa ma však spýtate, či dostali príliš slabý trest, tak odpoviem, že áno.”

DRS Red Bullu ohúrilo aj Vasseura

Keďže Red Bull vlani vyhral majstrovský titul, počas prvých šiestich mesiacov roka 2023 mal stráviť vo veternom tuneli najviac 70 percent času zo základu. Ak ten ponížime o predmetných desať percent, zostáva nám 63 percent zo základnej alokácie, ktorú má k dispozícii tím na siedmej priečke.

Počet hodín vo veternom tuneli, prvý polrok 2023

S týmto hendikepom Red Bull pracuje už takmer pol roka, no i napriek tomu postavil bezkonkurenčne najlepší monopost. Má množstvo prítlaku aj nízky odpor, čo je kombinácia, ktorá sa prekonáva len ťažko.

“Ich DRS má mega veľký efekt, väčší než DRS všetkých ostatných,” poznamenal Vasseur. V padoku sa hovorí, že DRS riešenie Red Bullu mu na štyroch austrálskych DRS zónach získalo dve až tri desatiny. “Musíme pochopiť, ako sa im niečo také mohlo podariť.”

Zdá sa, že tajomstvo Red Bullu nebude len v samotnej klapke zadného krídla. Tím pod Adrianom Neweym azda využíva aerodynamický fenomén, ktorý konkurencia ešte neobjavila, a ktorý len po otvorení zadného krídla zníži odpor monopostu.

“Myslím si však, že tento rozdiel [v DRS] bol vlani ešte markantnejší, ale tú priepasť sme dokázali čiastočne preklenúť. V tomto ohľade sa musíme zlepšiť,” podotýka Vasseur.

Ferrari dopláca na kostrbatú jazdu v monoposte

Maranello bezpodmienečne musí zabrať. Kým na začiatku minulej sezóny ťažilo z toho, že v monoposte sa jazdilo pomerne ľahko, čo si pochvaľoval najmä Charles Leclerc, tohtoročný monopost F1-23 nie je taký poddajný. Jazdiť s ním na hrane je veľmi ťažké.

Ferrari sa pokúsilo “počlovečiť” monopost v Austrálii a zdá sa, že to čiastočne zafungovalo, hoci podľa Vasseura Ferrari je naďalej “frustrované, že sme opäť ako kolektív nepodali dostatočný výkon”. “Na prvých troch podujatiach sme mali pocit, že nestrácame tak veľa, a že s nimi v kvalifikácii dokážeme zviesť súboj o prvý rad. V pretekoch to bolo náročnejšie.”

“Minimálne na základe dát, ktoré máme k dispozícii na analýzu, však vyplynulo, že v Melbourne mali oveľa menší náskok. Myslím si, že sa pod to podpísala možnosť jazdca ísť s autom na limit pri rôznom množstve paliva, pneumatikách a podobne,” zamyslel sa rodák z Draveila. “Ak máte monopost, ktorý má príliš malé okno, tak to počas jedného kvalifikačného kola s novými pneumatikami azda zvládnete, ale počas pretekov to môže byť náročnejšie. Posledné dva týždne sme sa rozhodli vydať iným smerom.”