logo F1online.sk

Pérez upozorňuje na slnko: V takýchto podmienkach nemôžeme pretekať

Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2023

Ak chcel Sergio Pérez v Austrálii pomýšľať na bohatý bodový zápis, musel sa spoliehať aj na pomoc zhora. Tá prišla hneď niekoľkokrát, no Mexičan sa i napriek tomu neusmieval od ucha k uchu. Po odjazdení 58 kôl upozornil na problém so slnkom.

Záver pretekov v Melbourne sa nám dosť naťahoval. Spôsobili to výjazdy bezpečnostného vozidla i červené vlajky. Približne hodinový časový sklz mal za následok to, že ku koncu pretekov slnko kleslo tak nízko nad obzor, že piloti museli siahnuť po tmavších priezoroch.

Podľa Sergia Péreza podmienky na trati zvyšovali riziko veľkej nehody. Cez médiá vyzval FIA, aby do budúcna so situáciou niečo spravila. “Bolo to naozaj nebezpečné. V prvom rade z dôvodu zohrievania pneumatík, v druhom rade sme však nič nevideli. V takýchto podmienkach už viac nemôžeme pretekať. Jedného dňa dôjde k veľkej nehode. Nič sme nevideli.”

“V posledných troch kolách sme boli len pasažiermi, viditeľnosť bola nulová. Počas posledného pevného štartu som sa musel vyhýbať Gaslymu. V prvej zákrute ste nevideli vôbec nič. Posledných 30 kôl sme boli v podstate len pasažieri, pretože sme nič nevideli,” opakoval 33-ročný Mexičan.

Prvý výjazd bezpečnostného vozidla Sergiovi Pérezovi pomohol, keďže si mohol splniť povinnosť nasadiť dve rôzne zmesi pneumatík. Red Bull to spravil šikovne a Péreza poslal do boxov rovno dvakrát. Najskôr obul nové mediumky, v ďalšom kole novú tvrdú zmes, na ktorej chcel dôjsť až do cieľa.

Keby len červení býci vedeli, že po nehode Alexa Albona riaditeľstvo pretekov preruší veľkú cenu. Keďže Pérezovi nezostali v zásobe už žiadne vhodné gumy, tak stavil na netradičnú taktiku: Vrátil sa k tvrdej zmesi, ktorú nasadil na štarte pretekov. Pérez tak s tromi pneumatikovými sadami absolvoval štyri pretekové stinty.

Pérez má zato, že keby boli výjazdy bezpečnostného vozidla a červené vlajky lepšie načasované, mohol skončiť aj vyššie. “Je to risk. Myslím si, že safety car nám trochu uškodil, pretože všetci prezuli na tvrdú zmes. My sme strategicky nemali veľmi čo vymyslieť. Trochu nás to vyviedlo z konceptu a sťažilo nám to preteky.”

Po štarte z boxovej uličky sa mu nakoniec podarilo ukoristiť body za piate miesto, ku ktorému si pripísal najrýchlejšie kolo pretekov. Ukázalo sa, že v Melbourne to nebolo také ľahké ako v Saudskej Arábii. A to mal aj kus šťastia; keby FIA nevyvesila tretiu červenú vlajku, piate miesto by mu zrejme nepatrilo. Po výlete cez štrk bol až desiaty.

“Spočiatku to v DRS vláčiku bola jedna motanica. Ak som sa chcel posunúť niekam vyššie, musel som oveľa viac zariskovať. Buď by som však skončil o niečo vyššie, alebo by som preteky nedokončil,” myslí si Pérez.

Po sobote je piate miesto uspokojivé. “Získali sme dobrý výsledok. V sobotu mi kleslo sebavedomie v aute, ale počas noci sme pár vecí pomenili, čo mi v pretekoch pomohlo. Táto veľká cena nám pridáva na sebavedomí pred Baku. Teším sa na výzvu, ktorú nám Baku prinesie.”