logo F1online.sk

Russell spochybňuje rozhodnutie FIA. Brit veril, že bez červenej vlajky by vyhral

George Russell, horiaci motor, plamene
© Twitter/Australian GP
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2023

Veľká cena Austrálie priniesla Georgeovi Russellovi rôzne emócie. Cítil radosť, prekvapenie, úľak aj frustráciu. Mercedes mal totiž skvele rozbehnuté preteky, no vidina prvého víťazstva v sezóne sa mu postupne rozplývala pred očami. George Russell dostal prvú ranu po vyvesení červenej vlajky, ktorej doteraz nerozumie, no a posledné K.O. mu uštedrila pohonná jednotka.

Počítadlo kôl ukazovalo číslo 9, keď Alex Albon nezvládol prejazd siedmou zákrutou a vrazil do bariéry. Incident viedol k prvej červenej fáze pretekov, no nie pre poškodenie bariéry, ale štrk na trati. Prehnalo to riaditeľstvo pretekov s opatrnosťou? Nestačilo počkať na odstránenie monopostu Alexa Albona za bezpečnostným vozidlom? Pár kôl za Berndom Mayländerom a autá by beztak rozniesli veľkú časť štrku zo siedmej zákruty preč.

“Myslím si, že červená vlajka bola totálne zbytočná,” vyhlásil George Russell, ktorý je zároveň predsedom Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA. “Na trati bolo pomerne veľa štrku, ale už bola vytvorená jasná stopa. V minulosti sme zažili aj horšie prípady.”

Pilot Mercedesu sa pýta, či je riaditeľstvo pretekov skutočne v dobrej kondícii. Pred dvoma týždňami v Džidde sa totiž tiež zbytočne neutralizovali preteky, keď odstúpil Lance Stroll. “Pripomína mi to rozhodnutie zo Saudskej Arábie, keď na trať vyslali bezpečnostné vozidlo, hoci auto bolo odparkované mimo trate. Netuším, čo sa to deje s tými rozhodnutiami. Všetci sa snažíme spolupracovať spolu s FIA a veci zlepšovať, ale zdá sa, že je to tak trochu náročné.”

Aj keď je možné, že George Russell by nakoniec preteky aj tak nedokončil, mrzí ho, že ho FIA pre takú drobnosť, akou je štrk na trati, pripravila o veľkú príležitosť. Nebyť toho, a samozrejme zlyhania pohonnej jednotky, v nedeľu vraj mohol vyhrať.

“Cítim frustráciu a sklamanie, pretože na takejto trati sa po zastávkach v boxoch nedá predbiehať. Videl som, že Max a Lewis nemieria do boxov a skutočne ma to prekvapilo. Na novej tvrdej zmesi som sa ocitol na siedmom mieste, oni boli len o pár metrov predo mnou. Myslel som si, že tieto preteky sú už naše,” vrátil sa k výjazdu safety caru Russell.

Spolu s Russellom ho využil už len Carlos Sainz. Obaja mohli veľa získať, nakoniec veľa stratili. “Nevidím dôvod, prečo sme dnes nemohli vyhrať, keď vidím, ako blízko bol Lewis za Maxom. Posledné dva víkendy sme mali vskutku dobrú rýchlosť. Max by musel predbehnúť Lewisa, ale tento víkend mohol patriť nám.”

Mercedesu skrátka trať v Albert Parku sedela. “Cítil som sa naozaj komfortne, mali sme veľmi dobrú rýchlosť. Celý víkend bola skvelá,” sumarizuje svoje dojmy rodák z King’s Lynn. “Maximalizovali sme všetko, do čoho sme sa pustili. Mali sme vynikajúcu kvalifikáciu, skvelý štart a prvý stint sme veľmi dobre manažovali.”

“Prvý stint som mohol natiahnuť. Lewis za mnou poriadne tlačil, ale po tom, čo som videl pneumatiky, si myslím, že by som na tom bol dobre. Nevidím dôvod, prečo sme nemohli vyhrať, keď vezmem do úvahy Maxovu rýchlosť. Som si istý, že len manažoval svoje tempo, ale s predbehnutím by to mal o to ťažšie, že medzi nami bol Lewis,” doplnil Russell, podľa ktorého Mercedes stráca na Red Bull “päť až sedem desatín, ak sa do toho oprieme”.