logo F1online.sk

Hamilton sa nedržal pravidiel, sťažoval sa na jeho útok Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala2. 4. 2023

Mercedesu v nedeľu vyšiel štart na jednotku s hviezdičkou. George Russell predbehol Maxa Verstappena v prvej šikane, Lewis Hamilton sa z cenného skalpu tešil v tretej zákrute. Pilot Red Bullu však nebol spokojný s tým, ako ho predbehol sedemnásobný majster sveta. Vraj nebral ohľad na pravidlá.

Max Verstappen nemal vyslovene katastrofálny štart, no Mercedesy vyrazili z blokov predsa len o niečo svižnejšie. Russellovmu predbiehaciemu manévru Holanďan nemohol nič vyčítať, no to vraj neplatí o útoku Lewisa Hamiltona. Verstappen je toho názoru, že Brit mu na vonkajšku nenechal dostatok miesta a prakticky ho vytlačil. “Vytlačil ma z trate! Bol som pred ním a on ma vytlačil z trate,” posťažoval sa vo vysielačke.

A hoci nakoniec aj tak vyhral, súboj s Hamiltonom ho trápil aj po pretekoch. “Ja som sa snažil zabrániť kolízii. V pravidlách je veľmi jasne uvedené, na čo máte na vonkajšku právo. Je jasné, že toto nebolo dodržané, ale to je OK.”

“Mali sme dobrú rýchlosť a aj tak sme ich predbehli. Toto je však vec, ktorú bude treba zohľadňovať aj na nasledujúcich pretekoch,” upozornil Verstappen, ktorý môže túto tému otvoriť o pár týždňov v Azerbajdžane na brífingu jazdcov. Tam už prípadné vytlačenie mimo trať bude mať vážnejšie následky.

FIA naposledy aktualizovala dokument o jazdeckých štandardoch koncom minulého roka. O predbiehaní na vnútrajšku zákruty sa v ňom píše nasledovné: “Aby brániace sa auto malo povinnosť nechať dostatok miesta predbiehajúcemu, predbiehajúce auto musí mať značnú časť auta vedľa brániaceho sa auta. Predbiehací manéver musí byť dokonaný bezpečným a kontrolovaným spôsobom, pričom autu musí byť umožnené zostať v hraniciach limitov trate.”

“Pri rozhodovaní, čo znamená ‘značná časť’ auta pri predbiehaní na vnútrajšku zákruty, tak okrem iných faktorov budú komisári prihliadať na to, či predné koleso predbiehajúceho auta je vedľa druhého monopostu ešte pred apexom zákruty,” píšu autori pravidiel.

Max Verstappen sa nechal počuť, že v úvode pretekov úmyselne príliš nevystrkoval lakte, hoci ostatní takí ohľaduplní neboli. “Mal som veľmi slabý štart. A v prvom kole som bol opatrný, pretože som toho mohol veľa stratiť. Oni však mohli veľa získať.”

Po nešťastne načasovanej zastávke v boxoch Georgea Russella sa Verstappen musel porátať už len s Hamiltonom. Brit sa pár kôl bránil, ale veľmi mu to nepomohlo. Red Bull má obrovskú rýchlostnú výhodu. Ak by sme chceli parafrázovať známeho Španiela, mohli by sme povedať, že Mercedes pripomínal monopost GP2. Verstappen mu v priebehu jedného kola utiekol o takmer tri sekundy. A bolo vymaľované.

Keď sa však riaditeľstvo pretekov rozhodlo vyvesiť druhú červenú vlajku — a Verstappenov desaťsekundový náskok letel von oknom —, aj úradujúcemu šampiónovi prešiel mráz po chrbte. Pravdepodobne mal ešte v živej pamäti nevydarený štart. Ak by sa zopakoval, malo by to preňho vážne následky; do konca pretekov mali zostávať len dve kolá, počas ktorých by nebolo možné využiť systém DRS.

“Okamžite ste mohli vidieť, že sme mali dobrú rýchlosť. Vždy sme ich mali na dostrel a len sme čakali na DRS, aby sme mali šancu ich predbehnúť,” pokračoval Verstappen. “Ale áno, tie červené vlajky, no neviem… Tú prvú azda môžete vyvesiť, ale tú druhú naozaj nechápem. Bol to trochu chaos, ale všetko sme prežili. Dnes malo naše auto opäť dobrú rýchlosť a vyhrali sme, čo je najdôležitejšie.”

Verstappen napokon prezradil, že najviac mu stuhla krv v žilách, keď v treťom sektore prebrzdil a vyšiel až na trávnik. Len v tomto jednom sektore sa k nemu prenasledovatelia priblížili o vyše tri sekundy.

“Nechcel som si tam úplne prebrzdiť pneumatiku, tak som vyšiel trochu mimo trať. Mali sme dobrý náskok,” dodáva víťaz nedeľných pretekov. “Je skvelé tu vyhrať, toto je môj prvý triumf. Aj náš tím už na to čaká dosť dlho.”