logo F1online.sk

Red Bull si potom môže dať na naše auto malú nálepku, žartuje Wolff

Lewis Hamilton a Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala20. 3. 2023

Vzhľadom na všetky okolnosti môžeme zhodnotiť, že Mercedesu sa v Saudskej Arábii darilo. Štvrté a piate miesta však Totovi Wolffovi a jeho družine nevoňajú — kto by si vychutnával suchý chlieb, keď roky žil na švédskych stoloch? Strieborné šípy vysielajú čoraz viac signálov, že už čoskoro si sadnú na obedové menu Red Bullu tým, že okopírujú monopost červených býkov.

Ešte na začiatku marca šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin vehementne bránil koncepciu monopostu W14, keď vyhlásil, že kopírovanie konkurencie je cesta do záhuby: Najskôr spravíte krok vzad, až následne sa dá dosiahnuť pokrok.

Mercedes sa však rozhodnutím zotrvať pri nefunkčnej koncepcii prakticky nepohol z miesta. Dnes už aj tí najväčší zástancovia úzkych bočníc uznávajú, že sa zmýlili. Teraz je načase s tým niečo spraviť — v továrni sa už pracuje.

Mercedes robí pokroky aj na trati — v porovnaní s Bahrajnom zažil oveľa lepší víkend. “Najradšej by sme si domov odniesli aj jednu z tých zlatých trofejí,” pousmial sa šéf Mercedesu Toto Wolff počas rozhovoru so Sky Sports. “V porovnaní s Bahrajnom sme objavili isté výkonnostné zisky, čo je fajn a povzbudí nás to. Ukazuje nám to, že vyvíjame správnym smerom. Na druhej strane by sme už čoskoro chceli bojovať o pretekové víťazstvá, no Red Bully sú momentálne o minútu pred nami.”

Preklenúť takú priepasť bude tvrdý oriešok. Keď sa však pozrieme na výkony monopostu W14 v Džidde, musíme sa zamyslieť, či Mercedes skutočne potrebuje meniť filozofiu auta? “Otázka je, s kým sa chcete porovnávať?” pýta sa 51-ročný Rakúšan a má jasnú odpoveď: “Red Bully sú veľmi rýchle.”

“Autu rozumieme viac, a preto som smerom do budúcna optimistický. Musíme ho skrátka dostať do iného okna. Meníme karosériu auta, fungovanie podlahy, skúmame aj isté mechanické časti. Tím v Brackley pracuje na plné obrátky,” ubezpečuje Wolff.

Doposiaľ to nikto z tábora Mercedesu nechcel otvorene priznať, no otázke Nica Rosberga už Wolff neušiel: Môžeme teda predpokladať, že vynovený monopost sa bude podobať na koncepciu, s ktorou prišiel Red Bull?

“Neviem, či ju môžeme nazvať koncepciou Red Bullu alebo koncepciou Aston Martinu. Ak by to vyzeralo hoci aj ako londýnsky dvojposchodový autobus, vybrali by sme si ho za predpokladu, že taký koncept bude rýchly,” žartuje tretinový majiteľ stajne, ktorému je jedno, kto ako prvý predstavil nejakú myšlienku. Pri vývoji auta uprednostnia výsledky. “Ak teda chcú, môžu si naň nalepiť drobnú nálepku Red Bull. Pokiaľ ide o čistý výkon, nemáme žiadnu dogmu ohľadom toho, kto čo vynašiel.”

Koľko to všetko bude trvať? “Momentálne robíme slonie kroky, no bude to trvať dosť dlho, kým to bude adekvátne dobré na to, aby sme potrápili Red Bull. Šplhať sa späť je však veľmi zábavná cesta.” Takže zábavná? “Snažím sa hľadať pozitíva,” zareagoval Wolff.

Mercedes si je vedomý, že stavil na nesprávneho koňa. Dokáže však rýchlo presedlať a zároveň dobehnúť Red Bull? Nezabudnime, že rakúska stajňa má gigantický náskok…

Podľa Wolffa Mercedes nemá veľmi na výber. “Vlani sme sa vybrali jedným smerom a chceli sme, aby to zafungovalo. Zlepšovalo sa to, ale tento rok sme si uvedomili, že v skutočnosti sme vošli do slepej uličky. Také sú fakty. Teraz to už všetci vedia, preto sme sa otočili a snažíme sa z tejto slepej uličky čím skôr vybehnúť. Red Bull už vidíme, aj keď zatiaľ je veľmi ďaleko.”

A záverečná otázka: Neklepne nádejám Mercedesu po prstoch rozpočtový strop? Sekunda na kolo je sekunda na kolo a tímy majú na sezónny vývoj vyčlenených len okolo 10-15 miliónov dolárov.

Šéf Mercedesu v strope nevidí až takú prekážku. “Nie je to až taký problém, lebo nevyvíjame dva koncepty paralelne. Nie je to tak, že by sme si niečím neboli istí. Ideme jedným smerom naplno, takže nič to nemení. Samozrejme, ak strácate sekundu, tak máte čo dobiehať, ale dúfame, že lídri toho budú postupne nachádzať menej a menej. Taká je teória. Uvidíme, čo povie prax.”