logo F1online.skF1online.sk

Vasseur uisťuje, že na zlepšenie degradácie stačí zlepšenie nastavenia. Je to však tak?

Ferrari, ilustračné
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 3. 2023

Zlepšite spoľahlivosť a prácu s pneumatikami, znel odkaz vyslaný svetom do Maranella po skončení minulej sezóny. Po absolvovaní úvodných kilometrov v ročníku 2023 môžeme len ťažko veriť, že Ferrari cez zimu dokázalo tieto problémy vyriešiť. Monopost SF-23 totiž v Bahrajne sužovala vysoká degradácia pneumatík a Charles Leclerc preteky nedokončil kvôli poruche pohonnej jednotky. Nový šéf stajne Frédéric Vassuer však zostáva pokojný.

Nech to bude znieť akokoľvek zvláštne, podľa Francúzových slov nie je problém Ferrari koncepčný a nesúvisí ani so samotným dizajnom monopostu. Inžinieri podľa jeho slov budú schopní komplikácie vyriešiť prácou na nastavení.

„Sú to dve rôzne roviny,“ povedal Vasseur. „Môžeme na auto priniesť vylepšenia s cieľom zlepšiť výkonnosť a časy na kolo. V tomto smere pritom nie sme ďaleko.“

„Pokiaľ ide o problém s degradáciou pneumatík, tak ten je skôr záležitosťou nastavenia a ďalších aspektov, ktoré nesúvisia s vylepšeniami. Dnes je však naším hlavným problémom spoľahlivosť,“ dodal Fred.

Ten konceptu svojho tímu stopercentne dôveruje. Kým Mercedes momentálne rieši, ako bude ďalej postupovať, a vyhodnocuje, či sa vydal na správnu cestu, vo Ferrari takéto problémy nemajú. Súčasná koncepcia je vraj správna a nebude potrebné kopírovať Red Bull.

„O jeho správnosti som stopercentne presvedčený. Ešte nikdy v živote som nevidel auto, ktoré by sa v kvalifikácii dokázalo vyrovnať tempu svojho súpera, ale nedokázalo s ním pretekať. Je to vec nastavenia a niektorých ďalších rozhodnutí. Nijako to nesúvisí s konceptom, takže sa nemusíme uberať týmto smerom,“ prehlásil Vasseur.

Ako to však už býva, nie každý s tým súhlasí. Keď bol s týmto stanoviskom bossa Ferrari konfrontovaný renomovaný expert Auto Motor und Sport Michael Schmidt, vyjadril pochybnosti nad tým, či Vasseur hovorí správne. Ostatne, stačí nám vychádzať len z minuloročných skúseností.

„Nie, nesedí mi to, pretože tento problém mali už v druhej polovici minulého roka. Jock Clear, jeden z inžinierov Ferrari, nám povedal, že problémy sa začali objavovať uprostred minulej sezóny, pretože Red Bull vtedy dosiahol obrovské zisky. Samozrejme, toto prinútilo jazdcov Ferrari zvýšiť pretekové tempo. Výsledkom boli prvé problémy s opotrebovaním gúm,“ povedal vo svojom tradičnom popretekovom pojednaní Schmidt.

„Aj Red Bull musí manažovať pneumatiky, ale robí to na úplne inej úrovni. Nemyslím si, že by Verstappen vedel šetriť pneumatiky oveľa lepšie ako Leclerc,“ myslí si nemecký expert.

„Charles sa toho tiež veľa naučil, no má v rukách horšie náradie. V konečnom dôsledku je to o aute. Keďže Haas má podobné problémy a s Ferrari zdieľa množstvo spoločných komponentov, tak musím povedať, že niečo tu bude konštrukčne zle. Auto má vo svojej DNA rýchlosť, no aby ju ukázalo, musí mať perfektné pneumatiky.

„Vieme však, že gumy sú perfektné len počas jedného kola. Počas dlhých jázd sa začnú objavovať všetky drobné slabiny. Nezáleží na tom, či ide o zmeny balansu, nedostatok prítlaku či menšiu aerodynamickú efektivitu. Niekde sa Ferrari popálilo. Čím viac kôl odjazdí, tým sú problémy väčšie,“ dodal Schmidt.

Na tomto mieste je tiež vhodné pripomenúť, že Ferrari sa po piatku muselo vzdať zadného krídla s vyšším prítlakom, ktoré sa v Bahrajne tak prehýbalo, až ste nadobudli dojem, že je zle namontované. Po zvyšok víkendu červený tím siahol po krídle s nižším odporom, čo znamená lepšiu rýchlosť na rovinkách, ale zároveň horšiu degradáciu pneumatík.

Fanúšikom Scuderie tak nezostáva iné, než sa chytať každej slamky. Porovnanie s Astonom v pretekovom tempe nepôsobilo zase až tak zle – platí to však len o Ferrari Charlesa Leclerca – a Bahrajn zrejme bol pre AMR23 dobrou traťou, kým pre SF-23 by mala byť dobrá Džidda.

„Rýchle zákruty nášmu autu zvlášť sedia,“ poznamenal inžinier Ferrari Jock Clear, ktorý sa so svojím tímom spolieha, že v Saudskej Arábii sa záťaž prenáša hlavne na predné pneumatiky a takisto charakter asfaltu je iný.

Naproti tomu Schmidt konštatuje, že kým v porovnaní s Aston Martinom na tom bude Ferrari v Džidde lepšie, celkový obraz sa nezmení. „Myslím si, že tak trochu klamú samých seba. Strata možno bude menšia, ale celkový obraz to nezmení. Red Bull vládne vo všetkých oblastiach. Na jedno kolo síce nevládnu tak neohrozene, ale to Ferrari nepomôže. Mäkké pneumatiky totiž v danom okamihu maskujú slabiny monopostu.“

„To vytriezvenie spočíva v tom, že Mercedes a Ferrari urobili rovnaké chyby ako vlani. Mysleli by ste si, že Red Bull im dal vlani príučku a že rok s prísavným efektom im ukázal, aký problematický je charakter týchto áut a aby do tej pasce nespadli zas. Presne to sa však stalo a ja mám pochybnosti, či sa to dá rýchlo napraviť,“ povedal Schmidt.

Súvisiace články

Diskusia