logo F1online.sk

Vasseur vysvetľuje Leclercovu kvalifikáciu: Pole position vám titul nezíska

Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala5. 3. 2023

Scuderii Ferrari sa v sobotu podarilo obsadiť druhý rad. Tifosi by si istotne priali, keby sa Charles Leclerc v závere kvalifikácie pokúsil predbehnúť Maxa Verstappena a odštartoval z prvého miesta, ale tentoraz si Ferrari nemohlo zakrývať oči pred realitou. Taliansky tím musí spraviť všetko pre to, aby sa v nedeľu neprepadol, dokonca aj obetovať kvalifikáciu.

Obhajca majstrovského titulu Max Verstappen si v sobotu vydýchol. Po kvalifikácii priznal, že pole position vlastne ani nečakal, najmä po problémoch s vyvážením auta, ktoré ho sprevádzali od prvého tréningu. Aby však maximalizoval svoje šance, monopost si nenastavil čisto na preteky, ale stavil na menší kompromis.

Nakoniec azda ani nemusel, keďže Ferrari do kvalifikácie nedalo všetko. Maranello musí hľadieť dopredu a nezabúdať na to, že jazdí s jedným veľkým hendikepom. Ním je práca s pneumatikami. Monopost SF-23 ich doslova žerie.

Helmut Marko z Red Bullu preto nemá veľký strach zo Scuderie. Starosti mu robí niekto iný. “Počas dlhých jázd má Ferrari skrátka priveľkú degradáciu pneumatík. Naším najväčším súperom v nedeľných pretekoch bude zrejme Alonso.”

Ferrari si svoje nedostatky uvedomuje. Nie je žiadnou náhodou, že vo všetkých troch tréningoch sa koncentrovalo skôr na pretekové simulácie na mäkkých pneumatikách a kvalifikačné prípravy odkladalo bokom. Aj preto sa v Leclercovom prípade rozhodlo pre neštandardný postup. “Na boxovom múriku sme vopred prediskutovali možnosť ušetriť mäkké pneumatiky pre Charlesa. Body sa rozdávajú v nedeľu, pole position vám titul nezíska,” vysvetľuje šéf stajne Frédéric Vasseur.

“Takže pre nás bolo dôležité sa pripraviť na preteky. Videli sme, že v Bahrajne je veľmi dôležité ušetriť si novú sadu gúm. To isté by sme však nespravili v takom Monte Carle, takže závisí to od okruhu. Myslím si, že tím odviedol dobrú prácu,” hodnotila nová posila Scuderie. “Jazdci sú súťaživí. Nie je ľahké im povedať, že sa treba vzdať boja o pole position v prospech pretekov. Avšak, prebrali sme to a zhodli sme sa na tom spolu s Charlesom a tímom.”

S horším zadným krídlom…

Ferrari Leclercovi ani nemuselo vysvetľovať, že bude lepšie obetovať kvalifikáciu v prospech pretekov. Vlani až priveľakrát zažil ten istý scenár, keď v kvalifikácii obsadil prvý rad, no v pretekoch sa mohol len prizerať, ako mu víťaznú trofej spred nosa berie Red Bull.

“Vieme, že máme problémy s degradáciou pneumatík,” prikyvuje Frédéric Vasseur. “Nesmieme hľadieť na ostatných, musíme pochopiť, v akej pozícii sme sa ocitli a venovať sa sami sebe. Musíme to vyriešiť a potom sa dostavia aj výsledky.”

Talianska stajňa si do Bahrajnu priviezla aj nové zadné krídlo. Verziu na väčší prítlak však po prvom tréningu musela zabaliť a poslať domov na spevnenie. Keď sa totiž monopost dostal na nerovnosti, zadné krídlo začalo lietať z jednej strany na druhú.

Menej prítlaku v zadnej časti v sobotu nepredstavovalo až taký hendikep. Mäkká zmes vďaka svojej extra priľnavosti do istej miery nahradila chýbajúci prítlak, zato na rovinkách bol monopost SF-23 rýchlejší. V pretekoch sa však situácia skomplikuje. Nedostatok prítlaku spravidla vedie k tomu, že monopost sa v zákrutách začne kĺzať po povrchu, čo rapídne zvyšuje teplotu pneumatík a ich degradáciu.

Red Bull bol v sobotu nedotáčavý, aby mohol zažiariť v nedeľu

Ak chcete byť šetrní k svojim pneumatikám, oplatí sa siahnuť po väčších krídlach a patrične nastaviť svoj monopost. To vraj urobili v Red Bulle. “Urobili sme kompromis. Dúfame, že to prinesie svoje ovocie,” prezradil Sergio Pérez narážajúc na vyváženie auta.

Red Bull mal v sobotu nastaviť svoje auto tak, aby bol k pneumatikám ešte šetrnejší. To však znamenalo, že v zákrutách sa Verstappen sťažoval na nedotáčavosť svojho auta: zadok drží pevne na trati, no predok je o niečo menej stabilný. Počas pretekov by sa však balans mal vyrovnať: Na okruhu je veľa tvrdých brzdení, za ktorými nasledujú dlhé rovinky. V týchto akceleračných zónach sa ničia zadné pneumatiky, a teda postupne dochádza k vyváženiu auta od nedotáčavosti k pretáčavosti.

Červení býci nakoniec vo Verstappenovom prípade prijali kompromis. Ako povedal Helmut Marko, Holanďan skrátka musel mať pole position. Bez nej by víkend v Bahrajne azda ani nepovažoval za úspešný.

Podľa Tota Wolffa však Red Bull vodí svojich súperov za nos. “Oni sa tak trochu prechádzali,” vyhlásil šéf Mercedesu. “Ostatní boli blízko, takže možno len toho nechceli ukázať až príliš, aby sa ich náskok nezdal byť až taký veľký. Nakoniec však zajazdili rýchle kolo, sú ozaj dobrí.”

Ak je to pravda, tak určite ani úpravy v nastaveniach Red Bullu Scuderii nebudú stačiť. Aj preto si Leclerc ušetril o jednu sadu mäkkých gúm viac. Očakáva sa totiž, že preteky sa odjazdia na dve zastávky.

Charles Leclerc bude mať k dispozícii dve nové tvrdé sady, ktoré by Scuderii nemali spôsobiť väčší hlavybôľ, a jednu mäkkú zmes. Monačan tak bude môcť staviť na variáciu stratégie tvrdá-mäkká-tvrdá.

Možno si už fanúšikovia Ferrari mädlia ruky, no máme pre nich aj ďalšiu negatívnu správu. Max Verstappen a Sergio Pérez síce nedisponujú úplne novými mäkkými gumami, no v rezerve majú jednu sadu, ktorá absolvovala jediné pomalé výjazdové kolo a tým pádom je opotrebovaná len minimálne. Na druhej strane červení býci majú len jedny nové hardy, Ferrari dve.

Bude to stačiť? Frédéric Vasseur verí, že Ferrari bude miešať kartami. “Je ťažké si spraviť nejaký obraz pred nedeľou, ale tu sa začne nová sezóna. Áno, pokúsime sa skončiť na pódiu.”

Je to len Vasseurovo želanie? Konkurencia to s Ferrari nevidí ružovo, dokonca aj Toto Wolff si na ňu trúfa. “V porovnaní s Ferrari sme pomerne konkurencieschopní. Ale nie v porovnaní s Alonsom, a keď sme už pri tom, tak ani v porovnaní s Red Bullom…”