logo F1online.sk

Tímy prerokujú zvýšenie 200-miliónového poplatku za vstup do F1

Po štarte VC Maďarska 2022
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 2. 2023

Je 200 miliónov dolárov málo, veľa alebo tak akurát? Táto suma je totiž úplne ťažisková, pokiaľ ide o diskusie súvisiace s príchodom nového tímu. Kandidáti na vstup do F1 ju považujú za dostačujúcu, avšak pri pohľade na ekonomickú situáciu v tomto športe a jeho vyhliadky smerom do budúcna sa táto čiastka desiatke tímov máli.

Ak chcete vstúpiť do NHL, zaplatíte 650 miliónov, za vstup do bejzbalovej MLB či basketbalovej NBA dokonca cez dve miliardy. Na podobných príkladoch postaví desiatka tímov obhajobu svojich tvrdení, že 200 miliónov dolárov skrátka nestačí.

Súčasné stajne sa snažia buďto úplne zamedziť alebo aspoň oddialiť príchod jedenásteho či dvanásteho účastníka. V prípade oddialenia by mohol nový tím vstupovať do Formuly 1 po stanovení nových podmienok pre vstup, ktoré sa desiatka aktuálnych účastníkov pokúsi prostredníctvom Komisie F1 pretlačiť čo najskôr.

„Ešte som o tom nehovoril s ostatnými tímami, ale bude to jedna z tém na nadchádzajúcom zasadnutí Komisie F1,“ povedal médiám šéf McLarenu Zak Brown. „Dostali sme program schôdze a nové tímy sú jednou z tém.“

„Myslím si, že v konečnom dôsledku je na F1 a FIA, aby rozhodli, aký vysoký poplatok je primeraný. Keď sme s tým pred takmer piatimi rokmi prišli, Formula 1 bola vtedy niekde úplne inde. Myslím si teda, že potrebujú vyriešiť, čo je považované za primeraný poplatok.“

„Niektoré tímy už majú dosť vysokú hodnotu. Ak nejaké ešte nemajú miliardovú cenu, tak niekedy v nie príliš vzdialenej budúcnosti ju budú mať, podobne ako v iných veľkých športoch,“ dodal Brown.

Ten patrí do úzkeho kruhu súčasných účastníkov, ktorí pomáhajú a podporujú vstup Michaela Andrettiho. „Vždy som sa skôr sústredil na to, ako tento koláč zväčšiť a nie na odhryznutie si väčšieho kusu nezväčšujúceho sa koláča. Ak bude nový tím prínosom, pomôže nám získať lepšie televízne zmluvy, zväčší povedomie a prinesie viac sponzorov, zaplatí primeraný poplatok v súlade s hodnotou súčasnej Formuly 1, tak silno podporujeme štartový rošt s dvanástimi tímami,“ vysvetlil Brown.

„V konečnom dôsledku je na F1 a FIA, aby rozhodli. Ak však budú všetky tieto kritériá splnené, potom veľmi radi privítame ďalšiu konkurenciu a rast F1,“ uzavrel šéf McLarenu.